03 aprilie 2016

Festin cu branza si vin - Delaco si Roy & Damboviceanu Corcova

În luna februarie am făcut cunoștință mai îndeaproape cu lumea fascinantă a vinurilor și brânzeturilor, așa cum sunt ele prezentate și explicate de experți în domeniu. Martie a adus al cincilea eveniment "Brânzeturi cum se cuVin" (și al doilea la care ajung), pe care prietenii de la Asociația Bloggerilor Olteni și DictionarCulinar.ro l-au organizat de această dată la The Temple Bar. Vedetele serii au fost brânzeturile de la Delaco și vinurile Roy & Dâmboviceanu Corcova, dar și minunatele povești și informații pe care le-am aflat de la reprezentanții acestor companii prezenți la eveniment. Așa cum am făcut și data trecută, vă avertizez de la început că urmează un articol lung, dar care sper să vă trezească o minimă curiozitate culinaro-bahică!



Ce s-a întâmplat la Brânzeturi cum se cuVin #5
Ediția #5 a evenimentului a fost organizată la restaurantul Temple din Craiova. Gazdele evenimentului au fost, ca de fiecare dată, Daniel Botea din partea Asociației Bloggerilor Olteni și Alin Sîntimbrean de la DictionarCulinar.ro, care ne-au vorbit despre eveniment și ne-au prezentat sponsorii degustării: Delaco și Roy & Dâmboviceanu Corcova.


Șerban Dâmboviceanu, partener la Roy & Dâmboviceanu Corcova, ne-a vorbit despre podgoria mehedințeană și despre istoria ei – pe care eu, recunosc, am considerat-o fascinantă, motiv pentru care redau scurte fragmente din ea în continuare. Atestată de Mihai Viteazul pe vremea când era Bănișor de Strehaia, podgoria a aparținut ulterior prinților Bibescu. Anton Bibescu, proprietarul moșiei Corcova, a fost un important diplomat român, căsătorit cu Elizabeth Asquith, fiica premierului britanic H. H. Asquith. A fost bun prieten cu Marcel Proust, pe care se spune că l-ar fi ajutat să publice "În căutarea timpului pierdut", dar și cu Mihail Sebastian, care ar fi scris "Steaua fără nume" la moșia de la Corcova. Pe vremea comuniștilor, podgoria a fost preluată de IAS. Începând cu anul 2005, 55 de hectare de teren au fost replantate, iar cramele construite de prințul Bibescu au fost refăcute complet, respectând arhitectura inițială.

La "Brânzeturi cum se cuVin", domnul Dâmboviceanu a prezentat șase soiuri franțuzești dintre cele introduse în secolul XX de un agronom francez adus la Corcova de Anton Bibescu, în timp ce Alin Sîntimbean a prezentat brânzeturile de la Delaco (cu al cărei reprezentant, Gabriel Milos - Horeca Market Developer, am avut plăcerea să stau și la masă) și asocierea brânzeturi-vin. Ce am degustat și, mai ales, ce am înțeles din ce am degustat, în rândurile de mai jos:

1. Mozzarella Fresca / Corcova Sauvignon Blanc
Deși moale, cremoasă, cu gust de lapte, mozarella nu se numără printre brânzeturile mele preferate pentru că mi se pare un pic insipidă. Sauvignon Blanc a fost un vin plăcut, cu arome delicate, dar la asociere mi s-a părut că taie din untuozitatea brânzei.

2. Petit Camembert / Corcova Reserve Chardonnay
Camembert-ul mi se pare o brânză asemănătoare brie-ului, având o textură moale, mătăsoasă sub o coajă comestibilă cu mucegai alb un pic mai fermă. Chardonnay-ul a fost baricat (vinificat în lemn, în butoi de stejar), ceea ce i-a dat un gust ușor uleios, cu ușoare tente lemnoase (mie mi s-a părut că lasă în gură un gust subtil de afumat). Asocierea a fost plăcută, mult mai reușită decât cea anterioară, dar fără să o pot hiperboliza.

3. Maasdam / Corcova Rose
De Maasdam nici nu auzim până la această ediție a "Brânzeturi cum se cuVin". Am descoperit un fel de variantă a emmentaler-ului mai suplă și mai elastică. Rose-ul de la Corcova, obținut prin presare directă din struguri roșii macerați 2 ore, a avut un gust fructat plăcut. Asocierea mi-a adus aminte de pairing-ul preferat de la "Brânzeturi cum se cuVin nr #4", deci a ocupat un loc fruntaș și printre preferatele serii.

4. Emmentaler / Corcova Reserve Pinot Noir
Deja familiarizată cu emmentaler-ul de la Delaco (cu gustul lui dulceag, acid, și o aromă fructată, cu nuanțe de nucă), m-am concentrat mai mult pe vin. Deși i-am intuit o aromă florală, mi s-a părut că Pinot Noir-ul a fost prea sec și a anulat dulceața emmentaler-ului.


5. Grana Padano / Corcova Reserve Cuvee Racoveanu
Grana Padano mi s-a părut descoperirea anului în materie de brânzeturi! Cu o textură dură, sfărâmicioasă și ușor granulată și un gust pronunțat, mai sărat, s-a potrivit de minune cu vinul Cuvee Racoveanu de la Corcova. Creat ca o combinație pe structură de Cabernet și aromă de Merlot, vinul m-a cucerit prin puternicele arome fructate, printr-o corpolență care descompunea magistral Grana Padano-ul și printr-o culoare intensă. Combinația #5 a fost foarte aproape să fie câștigătoarea serii (în ceea ce privește preferințele mele neofite, bineînțeles), iar faptul că a ratat acest titlu nu s-a datorat nici brânzei, nici vinului, și nici asocierii dintre ele, ci faptului că perechea #6 a fost cireașa de pe tort, surpriza de final...

6. Roquefort / Corcova Dessert
Odată cu participarea la "Brânzeturi cum se cuVin" am reușit să îmi înțeleg mai bine gusturile și preferințele. Deși de multă vreme sunt fană Roquefort, abia acum am înțeles că această brânză albastră, moale și sfărâmicioasă în același timp, cremoasă și sărată, cu mirosul ei înțepător, se înscrie în rândul gusturilor puternice, iar din această cauză se numără și printre brânzeturile mele favorite. Și ce anume ar fi putut face față brânzei regilor și a papilor dacă nu un vin la fel de spectaculos ca ea? Corcova Dessert a fost la pièce de résistance a serii, un vin alb foarte dulce (și când zic foarte dulce, vreau să zic nemaiîntâlnit de dulce), o combinație de Chardonnay și Sauvignon Blanc a cărui dulceață e dată de zahăr natural. Ceea ce a fost ciudat la acest vin a fost că, deși îmi plac vinurile dulci, acesta mi s-a părut prea dulce chiar și pentru mine, dar a avut un gust atât de rar întâlnit încât n-am putut să-mi iau gândul de la el. După cum îi spune și numele, e perfect pentru a fi servit alături de desert, mai ales că gustul final e lung, ceea ce ne permite să îl păstrăm și să îl luăm acasă cu noi chiar și după ce degustarea s-a încheiat. Dacă ar trebui să aleg câte un singur cuvânt prin care să descriu gustul care mi-a rămas pe limbă după ce am gustat brânza Roquefort, vinul Corcova Dessert și asocierea dintre ele, pe care am ales-o drept combinație câștigătoare, acestea ar fi: Somptuos / Spectaculos / Festiv.


Ce am învățat la Brânzeturi cum se cuVin #5
Foarte multe informații interesante, în special anumite tehnicități legate de vinuri, de cum se depozitează, păstrează și servesc acestea.
- Sticlele de vin au forme și denumiri diferite și se folosesc cu anumite vinuri din rațiuni întemeiate. Astfel, am văzut diferențele dintre sticla bordoleză și cea burgundă, prima având o formă mai pătrățoasă și niște umeri ce împiedică trecerea depunerilor din sticlele de vin în pahare, iar cea de-a doua o formă mai suplă, asemănătoare sticlei de șampanie.
Sticle bordoleze - stânga și burgunde - dreapta
- Culoarea sticlelor de vin de calitate este închisă la culoare, deoarece vinul este sensibil la razele ultraviolete. Astfel, sticla mai închis la culoare protejează mai bine vinul.
- La degustări se folosesc pahare speciale, iar pentru a ne face să ne simțim ca niște adevărați degustători, cei de la Corcova ne-au adus astfel de recipiente.

- La degustări, vinurile se servesc în crescendo, de la sec la dulce sau, alteori, de la dulce la sec și iar la dulce.
- Am învățat cum se observă cel mai bine culoarea vinului: aplecând paharul deasupra unui fundal deschis la culoare până când vinul din interior are formă alungită, de unghie. Culoarea căutată e cea care se vede pe marginea acestuia.
- Atunci când se spune că vinul se servește la temperatura camerei, e vorba de fapt de o temperatură în jurul a 18°C.
- Am învățat că există un tip de vin numit ice wine, produs din struguri care au fost culeși după ce au înghețat în vița de vie. Deoarece apa din struguri îngheață, dar nu și zahărul și alte substanțe, vinul produs din aceste boabe este unul foarte dulce, de desert, mai concentrat.


Cu speranța că v-am trezit curiozitatea cu privire la brânzeturile și vinurile pe care le-am degustat, vă urez poftă mare și noroc!

Imaginile de la degustare, în albumul dedicat de pe Facebook!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu