13 septembrie 2016

Din bijuteriile Bucurestiului: Muzeul Bancii Nationale a Romaniei

Tradițional, Bucureștiul este orașul prin care trec în drum spre aeroport, pe care îl ocolesc în drum spre mare sau în care trebuie să ajung ca să rezolv diverse chestiuni ce nu pot fi soluționate în provincie. Rareori reușesc să vizitez ceva, și atunci o fac tot pentru că am timp de omorât înainte să prind vreun tren sau avion. Săptămâna trecută a trebuit să ajung să-mi ridic atestatul de ghid de turism și, profitând fără rușine de ospitalitatea prietenei mele Ilona, am petrecut câteva zile încântătoare la capitală. Pe lângă aerul de oraș cosmopolit, vivacitatea centrului istoric și minunățiile arhitecturale, pe care deja le cunoșteam, m-am lăsat fascinată și de un muzeu de care anul acesta am auzit prima dată. Gazdă a "Cumințeniei Pământului" până la 31 octombrie, Muzeul Băncii Naționale a României primește oaspeți într-un tur ghidat gratuit plin de povești și fast.
Filmari in fosta sala a ghiseelor din Palatul Vechi al BNR
Vizita la muzeu se face de luni până vineri, cu intrare de la orele 10.00, 12.00, 14.00 și 16.00, doar cu programare prealabilă pe email la muzeul@bnro.ro (precizând data și ora vizitei, numele și CNP / act de identitate și un număr de telefon). Deși pe site scrie că procesarea programării poate dura până la două zile, în cazul meu a sunat domnișoara ghid cred că la mai puțin de o oră de când am dat email pentru a mă reprograma. Confirmarea finală mi-a dat-o, însă, tot pe email, unde mi-a mai transmis două condiții: să am asupra mea actul de identitate declarat la programare și ... să nu port pantaloni scurți! :D Accesul se face pe la intrarea de pe str. Doamnei nr. 8 (opus față de intrarea principală în Palatul BNR de pe str. Lipscani).

Pentru că nu vreau să vă stric experiența, voi scrie aici câteva lucruri interesante pe care le-am aflat / văzut la Muzeul Băncii Naționale a României:

Palatul Vechi vs Palatul Nou
Sediul BNR este, de fapt, alcătuit din două palate. Palatul Vechi este cel cu intrarea de pe Lipscani, construit la sfârșitul secolului al XIX-lea după planurile lui Cassien Bernard (elev și colaborator al lui Charles Garnier, autorul Operei din Paris) și ale lui Albert Galleron (cunoscut la Craiova ca arhitect al CaseiVălimărescu și presupus autor al Bibliotecii Omnia). În spatele său, cu intrare de pe str. Doamnei, se ridică Palatul Nou, construit începând cu 1940 după planurile arhitectului Radu Dudescu. La început, între palate exista un spațiu liber, o stradelă, dar ulterior cele două clădiri au fost unite de o încăpere de trecere. Uniunea palatelor poate fi observată atât de la exterior, cât și la interior.

Cele mai interesante încăperi
Cea mai mare încăpere a edificiului, Sala de Marmură, fosta Sală a ghișeelor, găzduiește o expoziție despre "Istoria circulației monetare în România" și, temporar, "Cumințenia Pământului". Dacă vi se pare că mă vedeți pe Digi24 într-un spot despre opera lui Brâncuși prezentat de Elena Vijulie, să știți că eu sunt. :) Specială este acustica acestei săli, spartă în zona centrală și clară pe laterale, care asigura discreția discuțiilor dintre clienții băncii și funcționari. Mi s-a părut interesant și un mozaic de pe podea, care reda sigla instituției în forma sa veche, ce încorpora și articolul a (BNaR).

Momentul "WOW" al vizitei a fost intrarea în Sala Consiliului de Administrație, care m-a teleportat undeva prin Versailles. Decorată abundent, cu un lux ornamental impresionant pe care nimic nu-l anunța în restul clădirii, această încăpere m-a cucerit prin cele patru tablouri de mari dimensiuni ce străjuiesc ușa și cele două șeminee (dintre care un Grigorescu) și mobilierul stil Ludovic XVI lucrat la Paris.



Expozițiile de la Muzeul Băncii Naționale a României
"Istoria circulației monetare în România" prezintă cronologic evoluția monedelor găsite sau bătute pe teritoriul țării noastre din Antichitate până în secolul al XIX-lea. Expoziția este completată de "Istoria Leului", unde am putut vedea seria completă de monede emise de statul român începând cu 1867, când a fost adoptată Legea pentru înființarea unui nou sistem monetar și pentru fabricarea monedelor naționale. Fiecare monedă, bilet ipotecar sau bancnotă a venit însoțită de explicații, astfel că am plecat mai bogată văzând și aflând informații interesante despre kosonii dacici, "monedele de hârtie" (cele mai mici bancnote din lume, folosite în timpul Primului Război Mondial), polii de aur ai lui Carol II, cocoșeii (medalia Ardealul nostru, bătută în 1944), bancnotele de 5.000.000 lei din '47, de după al Doilea Război Mondial, sau prima bancnotă din polimer – 2.000 lei – Eclipsa totală de soare din 11 august 1999.
În expoziția "tezAur" am admirat monede de aur și lingouri, dar și un fragment de filon aurifer și flori de mină cu aur pe cuarț. Cel mai mult mi-a plăcut un "biet" lingou de 1 kg de aur (standardul e undeva la 12 kg), provenit din Elveția, folosit ca rest în tranzacțiile cu lingouri de aur. :D

Proveniența denumirii de leu
Văr primar după nume cu dolarul, leul românesc, ca și alte monede balcanice (vezi leva bulgarilor), își trage numele de la Leeuwendaalder (taler-leu), monedă emisă în Țările de Jos, având reprezentat pe revers un leu rampant (ridicat pe labele din spate). Acesta a devenit foarte apreciat și popular în secolul al XVII-lea, în timpul domniei lui Matei Basarab.

Despre Eugeniu Carada
Olteancă mândră (și cât de cât informată), știu destul de multe despre Eugeniu Carada, ctitorul Băncii Naționale a României – parțial pentru că am scris despre el aici. Recunosc, mi-a fost drag să văd cu câtă prețuire se vorbește despre această imensă personalitate a Craiovei și la ce loc de înaltă cinste este așezat la București. Stau dovadă cuvintele ghidei, cele 2 portrete ale sale din Galeria Guvernatorilor (cu toate că a refuzat demnitatea de Guvernator, conducând ca director instituția timp de 27 de ani) și monumentul din fața Palatului Vechi, de la intersecția Lipscanilor cu strada ce-i poartă numele.
Dacă vreți să aflați mai multe despre viața și opera lui Eugeniu Carada, vă recomand acest Restitutio.
Monumentul Eugeniu Carada din Bucuresti

Cumințenia Pământului
Opera lui Brâncuși a pus Muzeul BNR pe harta destinațiilor de vizitat în București pentru turiștii români. Mică și cuminte, stă chircită pe un soclu în fosta Sală a ghișeelor din Palatul Vechi al Băncii Naționale a României. Și dacă ați, și dacă n-ați donat, vizitați-o la Muzeul BNR până la 31 octombrie 2016!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu