08 iulie 2018

Festin cu branza si vin – Delaco si Domeniul Dragasi


O vorbă din popor spune că pauzele lungi și dese sunt cheia marilor succese. Iată că am pus în practică acest dicton și am ratat (mai mult involuntar decât intenționat) vreo 7 ediții din evenimentul emblematic al Asociației Bloggerilor Olteni și DictionarCulinar.ro: Brânzeturi cum se cuVin. Luna asta mi-am luat revanșa și m-am alăturat lor la ediția cu nr. #24 a evenimentului. Cu ce ne-am delectat papilele gustative, aflați în continuare!

Ce s-a întâmplat la Brânzeturi cum se cuVin #24
Ediția #24 a evenimentului (și #7 la care particip eu) a fost organizată la restaurantul Casa Ghincea (etaj), într-un spațiu primitor și încăpător. Gazdele degustării au fost, ca de fiecare dată, colegul Daniel Botea din partea Asociației Bloggerilor Olteni, care a prezentat evenimentul, și Alin Sîntimbrean de la DicționarCulinar.ro, șef peste brânzeturi. Vinurile au fost povestite de domnul Mihai Voinea, administrator la Domeniul Drăgași, și de somelierul Narcis Neagoe.

Ce am degustat la Brânzeturi cum se cuVin #24
1. Sauvignon Blanc 2016 Petit Fume și Camembert – Ile de France
Degustarea a început în forță, cu un vin alb sec baricat 3 luni în butoi de stejar cu doagele opărite și fundurile un pic prăjite (de unde și numele de Petit Fume). După gust, a fost un vin tânăr, proaspăt și sincer, a cărui aciditate a descompus până la perfecțiune Camembert-ul cu care a fost asociat.
Celebră în toată lumea, brânza Camembert și-a făcut loc în inima mea grație dihotomiei în textură: interior moale și mătăsos în crustă de mucegai.

2. Petit Cuvee Blanc 2017 și Havarti Delaco D’Exceptie
Ca și predecesorul, și acest vin este unul alb sec, în ediție limitată. Diferența vine de la faptul că este un cupaj de Sauvignon Blanc și Pinot Gris 2017, fapt ce i-a oferit un buchet aparte. Deși n-am reușit să stăpânesc încă arta identificării aromelor din vinuri, Petit Cuvee Blanc m-a dus cu gândul (și cu nasul) la un confit d'oignons franțuzesc (o dulceață de ceapă care se asociază de obicei cu foie gras).
Brânza Havarti a fost o noutate pentru mine. De origine daneză, această brânză semi-moale cu gust untos dulceag mi s-a părut sora mai cuminte a brânzei Gouda și a Emmentaler-ului. În cadrul asocierii a fost excelentă, deoarece a adus combinației gustul de brânză, lăsând în același timp aromele vinului să strălucească.

3. Rose 2016 și Gouda Delaco D’Excepție
Rose-ul serii a fost un cupaj de Cabernet Franc 80% și Merlot 20% - o nouă premieră pentru mine, fiind prima dată când gust un rose vinificat astfel. De altfel, mix-ul de struguri a creat nu doar un gust special, ci și o culoare interesantă, cu irizații argintii.
Cealaltă jumătate a asocierii a fost Gouda, cea mai cunoscută brânză olandeză din lume. Ce trebuie să stabilim cu privire la Gouda este că nu se pronunță guda, ci hauda.

4. Cabernet Franc 2015 - monosepaj – și Irish Cheddar Delaco D’Exceptie
Pentru mine (și mulți alți participanți la degustare), highlight-ul serii a fost cea de-a patra asociere. Într-o seară a premierelor, Cabernet Franc-ul a fost rege neîncununat. Acest soi este părintele necunoscut al Cabernet Sauvignon-ului și Merlot-ului, ce se laudă cu un gust corpolent, o aromă puternică și o culoare sângerie. Într-un articol pe vinepair.com, Laura Burgess spunea despre Cabernet Franc că este "prietenul pe care nu l-ai întâlnit încă". Eu pot spune că-s încântată de cunoștință.
Aromele vinului au fost dublate de Irish Cheddar, o brânză irlandeză tare cu gust puternic, bogat. Datorită pășunilor naturale bogate ale Irlandei, brânza irlandeză conține adesea un nivel mai ridicat de beta-caroten, de unde și culoarea aproape portocalie a Irish Cheddar-ului. Mai mâncasem Irish Cheddar cu bere (încorporată), acum am încercat și cu piper mozaic (presărat pe deasupra), dar tot gustul original îmi place cel mai tare.

Dacă ar fi să caracterizez vinul, brânza și asocierea în doar trei cuvinte, acestea ar fi Surpriză / Origine / Personalitate.

Ce am învățat la Brânzeturi cum se cuVin #24
Domnul Mihai Voinea de la Domeniul Drăgași ne-a povestit cu lux de amănunte când și cum se fac vinurile de la crama pe care o administrează. Așa am aflat că toate sunt soiuri franțuzești vinificate de un italian.
Ce știam deja este că cei de la Domeniul Drăgași au și o pensiune de 5 margarete, numită Casa Pelerinului. Dacă vă tentează o escapada pe dealurile însorite ale Drăgășaniului, veți găsi acolo “camere generoase, o cramă umbroasă, un restaurant plin de bunătăți, 7 hectare de vie cu 4 soiuri minunate și marele Olt sub orizont”.

Cu speranța că v-am trezit curiozitatea cu privire la brânzeturile și vinurile pe care le-am degustat, vă urez poftă mare și noroc!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu