14 mai 2013

Cu Blaga la Lancram si mai departe

Trei zile i-au despărțit lui Lucian Blaga nașterea (9 mai) de moarte (6 mai). Tot trei zile a durat sărbătoarea din 2013 a geniului poetului și filosofului român, restrânsă sub umbrela Festivalului Internațional "Lucian Blaga" (ediția a XXXIII-a) și a proiectului-concurs "Laudă seminţelor, celor de faţă şi-n veci tuturor" (ediția a VIII-a), desfășurate între 9-11 mai la Lancrăm, Sebeș și Alba Iulia. După ce în urmă cu 7 ani participam și câștigam un premiu la secțiunea de creație a concursului din cadrul festivalului, am revenit acum pentru a mai gusta puțin din farmecul artistului "mut ca o lebădă" și din frumusețile locurilor sale preferate.
Dintre activitățile oficiale și neoficiale din cadrul și din afara cadrului festivalului, cel mai tare mi-au plăcut cele de mai jos.
Vizita la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia, destinată exclusiv studiului științific. M-a impresionat Aula Magna, sala principală și reprezentativă a bibliotecii, ce adăpostește peste o sută de de mii de cărți, documente, manuscrise și incunabule. Aici am putut răsfoi o copie a fragmentului din Codex Aureus (Evangheliarul de la Lorsch. Partea I.) aflat în tezaurul bibliotecii, celebrul evangheliar latin realizat la comanda lui Carol cel Mare în anul 810, scris pe pergament şi pictat cu cerneală de aur.
Biblioteca Batthyaneum
Turul cetății Alba Carolina din Alba Iulia. Deși citisem zeci de articole pe bloguri despre cât de frumos arată cetatea după restaurare, nu se compară cu sentimentul pe care îl încerci când vezi cu ochii tăi. Occidentală, cochetă, dar parcă prea goală pentru cât de multe îți oferă. Superbă coincidență la finalul turului, când, morți de sete fiind, am intrat în Catedrala Reîntregirii Neamului, în care se ținea o slujbă cu ocazia Izvorului Tămăduirii, din care ne-am adăpat pe îndestulate.
Cetatea Alba Carolina
Vizita la Casa Memoriala "Lucian Blaga" de la Lancrăm. Casa natală a poetului, albastră ca cerul ("Căci tot cerul, / Cerul tot s-a coborît în mine..."), ne-a primit în universul obiectelor personale, cărților, tablourilor și busturilor lui Blaga, dar și în cel al vieții de țară, cu vatra și războiul de țesut. De pe pragul casei am văzut Râpa Roșie, locul în care Blaga se plimba când era copil și pe care a dorit să-l vadă o veșnicie, din mormânt. Lăsând în urmă casa natală, ne-am îndreptat pașii spre biserica din sat pentru a participa la slujba de pomenire la mormântul poetului. Sâmbătă, după decernarea premiilor festivalului, curtea casei a devenit spațiu pentru muzică și poezie, într-un spectacol susținut de artiștii din Irlanda (Diarmuid Johnson), România (Emilia Ivancu) și Polonia (Przemek Wawrzyniak). 
Casa Memoriala "Lucian Blaga"
Vizita la cetatea fortificată de secol XIII de la Câlnic, inclusă pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Curajoșii se vor aventura pe treptele turnului clopotniță (mă apucă transpirațiile și acum, când mă gândesc), în timp ce oamenii cu scaun la cap se vor mulțumi să viziteze biserica evanghelică, Turnul Siegfried (pivnița și muzeul), să facă turul zidurilor fortificației și să se odihnească în curtea cetății.
Cetatea fortificata Calnic
Am plecat și de aici, ca din atâtea locuri, știind că trebuie să revenim. Drumul spre casă nu a fost, însă, apăsător sau trist, căci compania a fost plăcută și peisajul impresionant. Prima parte a drumului a fost pe DN67C (Transalpina), iar cea de-a doua pe Defileul Jiului. Dacă aveți drum pe acel traseu, nu uitați să opriți la lacurile de acumulare Tău-Bistra și Oașa, adevărate oaze naturale!
Lacul Tau-Bistra
Lacul Oasa
Transalpina
Defileul Jiului
PS: Mai multe poze de la Alba Iulia, aici.


2 comentarii:

  1. Pe la Oasa am ajuns ei eu de pe Transalpina, dar prin Alba Iulia n-am fost decat in trecere. M-ai convins ca merita un popas, chiar mai prelungit. Spor!

    RăspundețiȘtergere