13 iunie 2013

Am o idee. Ma ajuti sa o transform intr-o idee din Tara lui Andrei?

Sunt mai bine de două săptămâni de când am primit într-un colet două Idei din Țara lui Andrei. De atunci, mă tot perpelesc și nu dorm nopțile, gândindu-mă la ceva ce poate fi considerat o idee cu ceva în plus, una sustenabilă, cu care pot aduce o schimbare sau pot dezvolta comunitatea. Iar când cei de la Țara lui Andrei ne-au chemat la arme, somându-ne să ieșim cu o idee la interval, atunci am știut că trebuie să cer ajutorul publicului. 

Ce o să se întâmple în continuare: eu vă voi prezenta o idee, încercând să o descriu cât mai bine, să explic de ce este o idee sustenabilă, cum o văd implementată și care va fi impactul creat asupra mediului sau a comunității. Voi trebuie să mă ajutați cu un comentariu în care încercați să îmbunătățiți ideea mea, pentru a o transforma într-o idee din Țara lui Andrei.
Ideea mea este: organizarea unor cursuri de gătit mâncare tradițională românească pentru străini în Craiova
Din experiență proprie știu că străinii care vin în România se îndrăgostesc iremediabil de mâncarea noastră tradițională. Scopul cursurilor ar fi unul dublu, de promovare a valorilor, stilului de viață și culturii românești prin difuzarea lor în cadrul cursurilor de gătit, dar și de învigorare a turismului local prin crearea de ambasadori de țară care să promoveze mai departe România / Oltenia / Craiova ca destinație turistică. 
Fiecare curs practic ar trebui susținut într-un spațiu special amenajat (de exemplu, în bucătăria unui restaurant local), de către un chef sau bucătar care să poată transmite cursanților nu doar cunoștințele tehnice, legate de rețetele propuse, ci să poată și să explice istoria acelor feluri de mâncare, de unde provin, în ce fel sunt legate de cultura noastră, dacă au o semnificație aparte sau dacă sunt consumate în anumite momente legate de calendarul religios ortodox (cum este, de exemplu, pasca).
Ideea este una sustenabilă pentru că se poate autosusține din taxele colectate de la participanți, care ar trebui să acopere costurile materialelor (ustensile de bucătărie, ingrediente) și costurile cu remunerațiile chef-ilor care organizează cursurile. Ea poate avea și o componentă socială dacă bucatele rezultate în urma cursurilor sunt donate unei cantine pentru săraci. O altă componentă socială ar fi includerea, în mod gratuit, în cadrul grupului, a unui anumit număr de șomeri care s-ar califica în acest domeniu, primind la finalul cursurilor, ca și ceilalți participanți, un certificat de bucătar.
Dacă ideea atrage suficient de mulți cursanți în Craiova, ea poate fi extinsă la nivelul regiunii prin adăugarea unor cursuri de asociere / servire a vinului chiar la sediul unor crame celebre din regiune (Domeniul Coroanei,  Banu Mărăcine, Sâmburești, Știrbey etc). Întreaga activitate ar angrena utilizarea mai multor tipuri de servicii conexe (servicii de transport, servicii de cazare și masă și chiar servicii turistice de vizitare a împrejurimilor pentru cursanți), contribuind la dezvoltarea turistică și economică a zonei.
În plus, fiecare cursant care ar absolvi cursul și s-ar întoarce în comunitatea sa originară ar acționa ca un ambasador al țării noastre de fiecare dată când își va pune în valoare cunoștințele acumulate și va găti pentru prietenii sau rudele ei / lui bucate românești. Pe termen lung, asta ar putea atrage un număr mai mare de turiști străini în România.

În mare, cam aceasta ar fi ideea mea. Nu este una originală, fiindcă am mai auzit de astfel de cursuri când vizitam Italia și Spania, dar este una care, îmbunătățită cu aportul vostru, poate deveni autentică și funcțională. Așadar, ce îi lipsește ideii mele ca să fie o idee din Țara lui Andrei? :)


20 de comentarii:

  1. Ideea ta e buna, dar de unde-i luam pe turistii cei straini? Cred ca ar trebui angrenate si niste agentii de turism ca sa promovam un astfel de program. Stiu ca exista circuite gen "Drumul vinului", deci ar putea merge si un circuit culinar, mai ales ca in zona noastra sunt destule mancaruri care se fac doar aici, in Oltenia. Spor!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca mai putin se preteaza ideea pe turisti, deoarece cursurile vor avea o anumita durata si e putin probabil ca un turist care vine cateva zile in Romania sa investeasca din timpul de vizitat in astfel de activitati. Mai degraba target-ul este de straini stabiliti aici pe perioade mai lungi, mai ales cei veniti cu serviciul, iar noi avem gramezi veniti la Ford + firmele furnizoare, Cummins si alte companii mari din Craiova si din Oltenia.

      Ștergere
    2. E o idee foarte buna si sa-ti spun si de ce. La noi in firma se afla pentru 2 luni un scotian vegetarian de origine indiana [funny, I know :D ] care dupa primele zile a realizat ca nu poate manca numai in oras [fonduri insuficiente] si nici nu-si poate gati acasa mancarea romaneasca pe care am tot propovaduit-o noi, deoarece nu stie s-o gateasca.

      N-ar fi deloc rau sa aiba loc astfel de cursuri :)

      Ștergere
    3. Oana, da, ar putea sa invete sa faca salata de vinete sau zacusca. Imi ploua in gura numai cand ma gandesc eu... :P

      Ștergere
    4. Parca scria ca se plateste participarea la curs si se presupune ca se gateste si in plus ca sa ramina ceva care va fi donat,asa ca nu cred ca va fi un pret mai mic decat o mincare servita in oras.Nu are cum.

      Ștergere
  2. Gastronomia asta e singura chestie care ne hraneste cu adevarat!:)..iar un curs savuros, la propriu si la figurat, ar ajuta cu siguranta workaholicii la sfarsitul unei zile obisnuite, sa se mai destinda putin. Da' bucatarie romaneasca, altceva nu-mi place.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hei, Iola, merci de comentariu!
      Romaneasca, sa fie treaba treaba! :)

      Ștergere
  3. Ca o gurmanda ce sunt, ma gandesc daca pot trece drept "strain" pentru acest proiect.

    Personal, consider ca este o idee foarte buna. Mereu mi-au placut si am sustinut orice proiect ce promoveaza valorile traditionale romanesti. Este foarte mare pacat, ca ne lasam prinsi in valul schimbarilor si ne marginalizam traditiile, doar de dragul de a parea mai "evoluati". Inca nu ne dam seama ca putem pierde singurul lucru care ne diferentiaza de restul civilizatiilor europene.

    Astept cu nerabdare sa ne spui cand incepe proiectul! :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @janded13: Merci pentru comentariu. Deocamdata este in stadiu de idee, dar daca se materializeaza in vreun fel, dau de stire! :)

      Ștergere
  4. vezi ca a venit sef Florin Dumitrescu la Le Baron. asta ar fi fain, dar creca-i scump :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salutare! Stiu de el, dar nu mi se pare genul care sa se implice in asa ceva. Plus ca nu-l vad gating sarmalute si iahnie de fasole! :P
      Mai degraba Petrisor Tanase, care a venit la 5 Continents.

      Ștergere
  5. Vin asa de multi straini in Craiova :D? De-abia dau de unii in Galati-ul meu (care sa nu fi venit la mine la munca). Pare o idee costisitoare. Trebuie sa gasesti tot tu finantare?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu stiu cativa veniti la munca in Craiova care si-au adus si nevestele, iar doamnele cauta tot felul de activitati care sa le tina ocupate (stiu ca unele se apucasera de cursuri de limba romana de plictiseala). :D
      Daca as pune ideea intr-un proiect structurat, as putea aplica cu ea la Tara lui Andrei si ar primi o finantare initiala de acolo, urmand apoi ca proiectul sa se autosustina. De ce zici ca e costisitor?

      Ștergere
  6. Eu cred ca e o idee foarte buna, imi place, cred ca ar trebui ca la cursuri sa fie folosite doar ingrediente naturale, obtinute din zona Olteniei.

    RăspundețiȘtergere
  7. ...cum zicea Janded13, se poate sa trecem si noi drept straini? :D
    Si pana la urma, poate nu ar fi o idee atat de rea sa fie implicati si localnici: in afara de faptul ca strainii care sunt "stabiliti" in Craiova ar putea sa-si faca un grup de prieteni cu interese comune (gatitul...sau, dupa caz, mancatul :p) si pentru localnici ar fi util. Eu una sunt o romanca "stabilita" (adica plecata de 3 ani) in Franta si, in nenumarate randuri prietenii mei straini mi-au cerut sa le gatesc ceva traditional romanesc...dar avand in vedere ca nu am foarte multa experienta, a trebuit mai mult sa improvizez (nu ar fi fost cazul, de ex, daca as fi avut o pregatire in prealabil).
    "Chapeau" pentru idee, eu una cred ca este fezabila!

    RăspundețiȘtergere
  8. Ah...si poate pentru inceput, ca sa se verifice disponibilitatea strainilor pt astfel de cursuri, se pot face mai intai ceva "petreceri" sau teambuildinguri organizate in colaborare cu firmele mai sus mentionate...atat cat sa le starneasca apetitul! :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @Monica: Hm, da, ar fi o idee sa avem grupe mixte. Deja mi-au venit niste idei de interactiune interculturala intre membri grupului. :D

      Ștergere
    2. salut
      am un plan de proiect cu o imbunatatire mai ampla,in care ti se poate include si varianta asta,in plus te pot ajuta sa faci si proiectul
      alin.aurelian11@yahoo.com

      Ștergere