29 octombrie 2019

Cu bocceluta prin Bruxelles


Pentru că nu pot sta mult timp liniștită acasă, toamna asta m-a prins plecată în tot felul de deplasări, în locuri familiare sau în destinații noi mai de aproape sau mai de departe. Pe lista de orașe pe care voiam să le revăd s-a numărat și Bruxelles-ul, pe care îl mai vizitasem o dată împreună cu Oana acum 10 ani! Ce „hot spots am văzut / revăzut în cele 4 zile de plimbăreală prin capitala Belgiei, în rândurile de mai jos.
Bruxelles - Grădinile Mont des Arts

Piața Mare (Grand Place / Grote Market) e, probabil, unul din cele mai însuflețite locuri din Bruxelles. Fie că am ajuns în piață pe vreme însorită sau mohorâtă, mereu am găsit acolo un furnicar de oameni care-și făceau poze în fața opulentelor clădiri care o mărginesc. Totul îți atrage privirea și nu știi unde să te uiți mai întâi: la superba Primărie în așa-numitul stil ”gotic brabantin”, la Casa Regelui (azi Muzeul Orașului Bruxelles) sau la palatele private sau casele breslelor, în stil baroc, ornate din belșug cu decorațiuni aurii. Îmi propun ca data viitoare să ajung aici vara, în august, când în piață se întinde celebrul covor de flori de la Bruxelles!
Bruxelles - Casele din Piata Mare, de la dreapta la stanga L'Etoile, Le Cygne, L'Arbre d'Or, La Rose si Le Mont Thabor
Bruxelles - Casele din Piata Mare, de la dreapta la stanga Le Cerf, Joseph et Anne, L'Ange, La Chaloupe d'Or, Le Pigeon si Le Marchand d'Or
Bruxelles - Casele din Piata Mare, de la dreapta la stanga Le Roy d'Espagne, La Brouette, Le Sac, La Louve, Le Cornet si Le Renard
Bruxelles - Fatada Casei Regelui (azi Muzeul Orasului Bruxelles) din Piata Mare


Bruxelles - Turnul Primariei din Piata Mare
Bruxelles - Casa Ducilor de Brabant din Piata Mare

N-aveam cum să-l ratez nici pe celebrul Manneken Pis, unul din simbolurile orașului. În jurul statuii băiețelului care face pipi într-o fântână s-a creat o întreagă industrie a turismului, imaginea acestuia regăsindu-se acum peste tot: în muzee, în vitrine, în magazine, pe suveniruri etc.
Bruxelles - Manneken Pis

Că veni vorba de simboluri ale Bruxelles-ului, de data asta am reușit să vizitez Atomium-ul. Imitând forma unui cristal de fier mărit de 165 de miliarde de ori, monumentul a fost construit drept clădire temporară pentru Expoziția Universală din 1958. În prezent, 6 din cele 9 sfere gigantice sunt vizitabile. Cea mai de sus sferă, cea care oferă și cea mai frumoasă panoramă asupra orașului, îi este dedicată pentru contribuția la lumea muzicală belgiană Lolei Bobescu, violonistă de renume internațional, născută la ... Craiova, despre care Yehudi Menuhin ar fi spus că a fost ”cea mai mare violonistă a secolului XX”.
Bruxelles - Atomium-ul
Bruxelles - sub Atomium


Alături de Strasbourg și Luxembourg, Bruxelles-ul este casa Parlamentului European, forul legislativ al Uniunii Europene. Foarte moderne și bine organizate mi s-a părut vizitele la Hemiciclu, unde poți simți vibe-ul celui mai mare Parlament transnațional din lume, și la Casa Istoriei Europene, care prezintă haosul și coeziunea istoriei Europei și popoarelor sale.
Bruxelles - Cartierul European

Bruxelles - clădire a Parlamentului European

Bruxelles - Hemiciclul Parlamentului European
Bruxelles - Stația Europa

Apropo de Europa, la poalele Atomium-ului se întinde Mini-Europe, un parc de miniaturi ce prezintă reproduceri ale unor monumente reprezentative pentru statele Uniunii Europene, la o scară de 1:25. România este reprezentată în Mini-Europe de Palatul Brâncovenesc de la Mogoșoaia, în pragul căruia stă, pișicher, un mic Dracula. (E, până la urmă, un parc de distracții!)
Bruxelles - Palatul Mogosoaia, cladirea reprezentativa a Romaniei in parcul Mini-Europe

Bruxelles - parcul Mini-Europe vazut din Atomium
Bruxelles - prin parcul Mini-Europe
Pentru că, de multe ori, centrele orașelor s-au dezvoltat în jurul bisericilor, am vizitat și câteva lăcașe de cult romano-catolice.
Bruxelles - amvonul Catedralei Sf. Mihail și Gudula
Bruxelles - Catedrala Sf. Mihail și Gudula
Bruxelles - Basilica Națională Sacre Coeur din Koekelberg
Bruxelles - Basilica Națională Sacre Coeur din Koekelberg

În zona centrală am mai trecut și prin Galeriile Regale Saint Hubert, similare Galeriilor Vittorio Emanuele II din Milano, înțesate de terase și magazine cochete.
Bruxelles - Galeriile Regale Saint Hubert

Bruxelles - in Galeriile Regale Saint Hubert

Îndepărtându-ne puțin de centru am ajuns la Cinquantenaire, un parc dominat de un complex arhitectural semicircular, construit pentru Expoziția Națională din 1880, ce comemora 50 de ani de independență a Belgiei. Astăzi, corpurile de clădiri găzduiesc mai multe muzee.
Bruxelles - Arcada Cinquantenaire

Bruxelles - cvadriga de pe Arcada Cinquantenaire
Nu am vizitat muzeele de la Cinquantenaire, dar m-am oprit pentru o plimbare de câteva ore prin Muzeele Regale de Arte Frumoase, unde am admirat colecțiile muzeelor Fin-de-siècle și Vechii Maeștri.
Bruxelles - Muzeul Regal de Arte Frumoase
Bruxelles - Triptic de Hieronymus Bosch

Întregul Bruxelles mustea de Bruegel și nu știam de ce! Cu ocazia împlinirii a 450 de ani de la moartea lui Pieter Bruegel cel Bătrân, marele maestru al Renașterii era sărbătorit prin diferite proiecte și expoziții în muzee, biserici și chiar și în Atomium.


ADAM – Muzeul Design-ului a fost o oprire interesantă. Recunosc, am intrat doar pentru că intrarea era inclusă în biletul combo pentru Atomium și Mini-Europe, dar la fața locului am descoperit o bucățică din fascinația belgienilor pentru design-ul secolelor 20 și 21.
Bruxelles - exponat din Muzeul Designului ADAM

Am putut observa asta și pe străzile din zona Jeu de Balle în care se afla hotelul la care am stat: peste tot puteai găsi magazine de antichități și decorațiuni. Pentru amatorii de chilipiruri, chiar în Piața Jeu de Balle se ține zilnic o piață volantă. Nu e chiar pe gustul meu acest tip de shopping, dar a fost fascinant să văd în fiecare dimineață și seară, de la fereastra camerei mele, cum vânzătorii ambulanți își întind și strâng hangaralele.

Un pont venit pe Facebook m-a trimis în explorarea Palatului de Justiție din Bruxelles, o mega-clădire controversată la data construcției (anii 1860) din cauza suprafeței ocupate (20.000 mp, eliberați prin demolarea a 3000 de case), a costurilor (vreo 300 milioane de dolari, în banii de astăzi) și a babiloniei de stiluri arhitecturale.
Bruxelles - interior Palatul de Justitie

Bruxelles - Palatul de Justiție

Bruxelles - scara monumentala Palatul de Justitie
Chiar lângă palat se învârte non-stop o Roată Mare, numită The View, care, așa cum îi spune și numele, îți oferă o panoramă spectaculoasă asupra Bruxelles-ului de la 50+ metri înălțime. Vederea de care m-am bucurat la ora asfințitului a fost superbă, dar recunosc că mi-au mai albit câteva fire de păr și mi s-a acutizat începutul de frică de înălțime pe care îl aveam mai demult.
Bruxelles - Roata Mare / The View

Bruxelles - vedere din Roata Mare / The View

De berea, ciocolata și gofrele belgiene nu mai zic nimic, vă las să vă bucurați singuri, atunci când ajungeți la Bruxelles!


3 comentarii:

  1. De Atomium stiam dar n-am reusit sa-l vizitez. Insa de sfera dedicata Lolei Bobescu n-aveam habar. La fel, nu stiam de Parcul Mini-Europe care pare foarte interesant. Spor!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte interesant in Atomium, atat privelistea si expozitiile, cat mai ales mersul pe scara rulanta prin tunelurile alea de legatura dintre sfere.
      Imi plac parcurile de miniaturi, mi se par haioase, mai ales daca au si ceva parte interactiva. Am fost pana acum in mai multe (in Turcia, Elvetia, Austria, Cehia) si nu m-am plictisit.

      Ștergere
  2. www.miniatur-wunderland.com

    RăspundețiȘtergere