22 februarie 2020

H2O Water - Proiect CSR de succes pentru acces la apa potabila in comuna Mischii, Dolj


E la modă acum o poantă care circulă pe net: “Înseamnă mult să ai 4 urmăritori? Depinde! Pe Instagram? Deloc! Pe o alee întunecată? Enorm!” Dar dacă te-aș întreba cum ți se pare – mic, mare – un procentaj de 40%? Mie mi s-a părut uluitor când am aflat că reprezintă procentajul românilor care nu au în prezent acces la apă... 

Informația am aflat-o cu ocazia evenimentului de final al proiectului de responsabilitate socială corporativă H2O (Water) – Helping To Obtain Water, finanțat de Fundația Coca-Cola, prin intermediul căruia 1.800 de locuitori din comuna Mischii, județul Dolj au acum acces la apă potabilă provenită din surse sigure.


Despre proiectul H2O (Water) – Helping To Obtain Water


Proiectul H2O (Water) – Helping To Obtain Water, finanțat de Fundația Coca-Cola, prin The New World Program, în parteneriat cu Global Water Challenge (GWC), a avut ca scop creșterea accesului la apă potabilă provenită din surse sigure pentru locuitorii din comuna Mischii (satele Mischii, Gogoșești și Călinești) din județul Dolj.

Implementat în perioada octombrie 2018-februarie 2020 de Asociația CSR Nest în parteneriat cu Asociația Today’s Future și cu sprijinul Primăriei Comunei Mischii, proiectul a constat în săparea a patru fântâni de mare adâncime în comuna Mischii (1 în Gogoșești, 2 în Călinești și 1 puț sursă în Mischii).


De asemenea, proiectul a inclus și o serie de activități educaționale legate de utilizarea responsabilă a apei, cu scopul de a preveni și diminua risipa acesteia. Componenta educațională a țintit tinerii și adulții din Comuna Mischii, precum și elevii Școlii Gimnaziale Alecsandru Nicolaid din Mischii.


Care era starea de fapt înainte de implementarea proiectului?


Locuitorii satelor din componența comunei Mischii, în special a satelor Călinești și Gogoșești, aflate pe deal, mai izolat, erau lipsiți de acces la apă. Pentru a se alimenta și a-și asigura strictul necesar, era nevoie să coboare la fântânile din văile din apropiere și de câte 3 ori pe zi, dimineața, la prânz și seara, pentru a lua câte 1-2 găleți de apă. Era extrem de dificil, mai ales dat fiind faptul că populația din zonă este destul de îmbătrânită.


Ce s-a întâmplat la evenimentul de finalizare a proiectului?


Evenimentul a adus laolaltă atât actorii implicați în derularea proiectului (finanțator, autoritate publică locală, ONG-uri), cât și presă și membrii ai comunității locale.

Conferința a fost moderată de Anda Sebeși, Communication Manager la Asociația CSR Nest, care ne-a vorbit despre activitățile din cadrul proiectului și a dat cuvântul invitaților – factori cheie în cadrul proiectului.



Gheorghe Popa, primarul Comunei Mischii, ne-a povestit despre decizia de a contribui la continuarea proiectului H2O (Water) – Helping To Obtain Water prin investiții adiționale, din surse proprii, pentru crearea unei mini-rețele de furnizare a apei, cu o lungime de 5 kilometri, dotată cu cișmele stradale, cu scopul de a facilita și mai mult accesul comunității locale la apă potabilă provenită din surse sigure.

Mihaela Niță, Corporate and Government Affairs Manager la Coca-Cola România, a explicat interesul companiei pe care o reprezintă față de problematica lipsei surselor de apă și a accesului la apă: „Apa este in centrul activitatii Companiei Coca-Cola! Este ingredientul nostru principal, este esentiala in procesul de fabricatie si in agricultura si – mai mult – este o resursa importanta pentru comunitate. De aceea consumul responsabil de apa este una dintre prioritățile noastre în zona de sustenabilitate.”



Sorin Boboc de la CSR Nest și Alin Tudor, directorul Școlii Gimnaziale Alecsandru Nicolaid din Mischii, au povestit mai multe despre campania de educație și de responsabilizare a consumului de apă derulată în școala din comună.

Din prezentarea de la evenimentul de final al proiectului am mai reținut o statistică! Conform ApaNova, în 2017 un bucureștean consuma în medie 145 de litri de apă pe zi. De comparat cu media europeană de 120 de litri de apă pe zi și cu media din satul Călinești, de maxim 60 de litri de apă pe zi ( / gospodărie, nu / persoană!).

Punctul culminant al întregului eveniment a fost vizita la una din fântânile de pe deal din satul Călinești. Aflat la vreo 14 km de centrul comunei Mischii, satul Călinești este accesibil pe o combinație de drum asfaltat – drum bombardat (fost asfaltat) – drum neasfaltat care a pus ceva probleme microbuzului cu care ne-am deplasat. Așa cum scria și Daniel, acolo am descoperit un sat mic, izolat, destul de îmbătrânit, cu foarte multe case abandonate sau părăginite.


Când am vizitat fântâna, ne-au ieșit în întâmpinare câțiva săteni. Nici nu mai trebuie să vă spun ce bucuroși au fost locuitorii din zonă că au acces facil la apă potabilă. Bătrânii din imagine au ținut să vină să ne povestească ce greu le era înainte și ce mult le ușurează existența fântâna.


Auzindu-i vorbind, mi-am amintit de prima excursie la Roma, în vara lui 2013, când am fost uimită să descopăr o rețea de vreo 2500-2800 de fântâni stradale (nasoni sau fontanelle) cu apă potabilă gratuită la dispoziția localnicilor și turiștilor. A fost atât de cald vara aceea, încât, pe lângă faptul că-mi umpleam constant sticla de apă, opream la fiecare a doua-treia fântână să mă răcoresc (mă descălțam, stăteam câteva secunde cu picioarele sub apa rece, apoi mă uscam, mă încălțam și continuam plimbarea).

Căutând mai multe informații pe subiect, am aflat că apa ajunge în rețeaua de conducte a orașului printr-un apeduct creat inițial în vremea Imperiului Roman. Apa vine direct din munții din apropierea Romei, e proaspătă, fără chimicale, 100% sigură. Se spune că sistemul ar aduce zilnic în oraș cam 550 de litri de apă / familie, deci e suficientă și pentru turiști. Surplusul nu se pierde, ci e folosit la udarea grădinilor și parcurilor sau pentru uz în magazine și fabrici.

Încă o dovadă că accesul la apă curentă rămâne, totuși, în prezent, apanajul marilor orașe. Am plecat de la Mischii, însă, cu speranța că asta se poate schimba, măcar câte 1800 de oameni odată...


Un comentariu:

  1. Ma bucur ca ai reusit sa vii. Mi-am amintit ca am mai fost la o actiune de acest gen, dar urbana. Colindele Coca-Cola. Spor!

    RăspundețiȘtergere