17 februarie 2020

Festin cu branza si vin: Delaco si La Sapata


"De când mama m-a făcut, / Ceva vinuri am băut"..., dar nu multe ca cele cu care ne-am delectat la cea mai recentă ediție a evenimentului de tradiție al bloggerilor olteni, Brânzeturi cum se cuVin. Noua revedere cu prieteni și colegi de peniță online a fost una aparte, în care ne-am delectat cu 7 asocieri vin-brânză spectaculoase. Totul asezonat cu informații noi și stropit din plin cu ... bună-dispoziție!

Sursa foto: Daniel Botea
Ediția #35 a evenimentului lunar Brânzeturi cum se cuVin (și numărul #15 la care particip eu) a fost organizată de Asociația Bloggerilor Olteni și DictionarCulinar.ro. Gazda degustării a fost colegul Daniel Botea din partea AsBO, care a prezentat evenimentul și formatul, dar și brânzeturile de la Delaco și asocierea brânzeturi – vin.

Vinurile serii au venit de la depărtare, tocmai de la crama La Sapata din Delta Dunării, de lângă Tulcea, din podgoria Sarica Niculițel. Roberto Pieroni, administratorul și oenologul cramei, ne-a introdus în istoria și poveștile din spatele acestei crame artizanale mici, cu o podgorie de doar 25 ha, care produce vinuri biologice autohtone de calitate superioară.

Sursa foto: Daniel Botea
Degustarea, masa și dansul (vine vorba) au avut loc la Trattoria Chiriac (din Piața Chiriac, Bulevardul Gheorghe Chițu, nr. 100A), un restaurant mic cu o atmosferă intimă, care mi-a amintit de ce prefer restaurantele și barurile de cartier celor mult-lăudate, “de pe centru”.

Ce am degustat la Brânzeturi cum se cuVin #35

1. Frizzante Artizanal Fetească Regală + Camembert Ile de France
2. Aligote + Brie au bleu Ile de France
3. Fetească Regală + Havarti Delaco D'Excepție
4. Roze (Băbească Neagră) + Cașcaval Sofia 
6. Fetească Neagră + Gouda Delaco D'Excepție (+ o delicioasă prună în ciocolată de la Anya s Delicatese)
+ bonus Frizzante Artizanal Roze Băbească Neagră

Seara a fost plină de surprize, premiere și bonusuri, dar dintre toate asocierile pe care le-am degustat, cel mai aproape de sufletul meu s-a aflat îmbinarea desăvârșită dintre Băbeasca Neagră și Emmentaler. Băbeasca este unul dintre cele mai vechi soiuri autohtone, despre care umblă vorba că ar fi fost apreciat de Richelieu. Și cine sunt eu să mă pun contra cardinalulu Franței? “Ușor băubil”, cum l-a prezentat oenologul, lipsit de intensitatea apăsătoare a baricului, Băbeasca mi s-a părut un vin proaspăt și sincer. Fără secrete a fost și Emmentaler-ul de la Delaco, a cărui blândețe și dulceață au echilibrat impetuozitatea vinului, aducând asocierea la un numitor comun. Dacă vinul a fost proaspăt, iar brânza blândă, asocierea celor două a fost una extrem de savuroasă!

Sursa foto: Daniel Botea

Ce am învățat la Brânzeturi cum se cuVin #35

Nicio degustare fără să învăț lucruri noi! Și nici n-aveam cum să nu o fac, ținând cont de plăcuta locvacitate italienească a oenologului Roberto Pieroni și de generozitatea cu care ne-a împărtășit informații colega dânsului, doamna Ștefania Manea.

Scriam mai sus că La Sapata produce vinuri biologice, dar a fost foarte interesant să aflu că, în afară de urmarea rigorilor reglementărilor în domeniu (să nu se folosească ierbicide, pesticide, îngrășăminte chimice etc), proprietarii au hotărât să facă un pas în plus înspre autenticitate și păstrarea spiritului și specificului locului. De exemplu, am aflat cu uimire că la prepararea vinului se folosesc drojdii indigene, că se muncește doar cu oamenii din sat, iar 81% din vie se lucrează ... cu cai. Această ultimă bucățică de informație m-a dus, fără să vreau, cu gândul la galopul liber al cailor sălbatici ai Deltei...

Mi-au mai plăcut și poveștile legate de numele cramei, care provine de la denumirea unui sit arheologic, dar și inspirația locală pentru design-ul etichetelor (de ex., etichetele cu o egretă stilizată, pasăre reprezentativă pentru Delta Dunării).

N-ar fi cinstit să închei articolul fără menționarea premierei de la această degustare: am băut pentru prima dată frizzante din Fetească Regală și frizzante din Băbească Neagră! Nu am ales niciunul din aceste vinuri drept preferatul serii din cauza acidității ridicate, cu care nu mă împac foarte bine, dar nu pot să nu apreciez curajul de a vinifica astfel de vinuri. Dacă vă tentează și vreți să știți ce sunt, e vorba de vinuri spumante tinere, din struguri culeși de timpuriu, cu aciditate mare și zahăr puțin, gazoase (dar fără adaos de dioxid de carbon), cu aspect opalescent și puține depuneri, servite reci. Sunt convinsă că, servite vara, la piscină sau la un bar, alături de un platou de charcuterie și brânzeturi, sunt demențiale!

Sursa foto: Daniel Botea

Cu speranța că v-am trezit curiozitatea cu privire la brânzeturile și vinurile pe care le-am degustat, vă urez poftă mare și noroc!
  



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu