02 octombrie 2011

Cum sa inchizi un PFA

          ...în Craiova. Pentru că, deși puțin probabil când vine vorba de funcționarii publici, la noi e ca la nimeni.
          Primul pas îl știți, e simplu. Trebuie să faceți cerere (tip) de radiere de la Oficiul Registrului Comerțului și să depuneți câteva acte (certificatul de înregistrare la Registrul Comerțului (CUI) și constatatoarele) în original și să plătiți o taxă (nu rețin suma, dar nu e mare). După care trebuie să așteptați câteva zile să se dospească cererea și apoi să reveniți pentru a vi se elibera. Atenție, neapărat să mergeți să ridicați dovada de radiere în timpul programului de eliberări (pare-mi-se 11-14), ca să nu pățiți ca aici.
          După ce am intrat în posesia dovezii de radiere de la Oficiu începe distracția la Administrația Financiară, pe care o voi numi de aici înainte, pentru ușurință, Fisc. Știm cu toții (la craioveni mă refer), care e Fiscul mare. Clădirea mare și albă din centru, din spatele Bibliotecii, pe Mitropolit Firmilian 2. Luați seamă că nu acolo trebuie să ajungeți, ci vis-a-vis, pe colt, fostul sediu al Băncii Agricole (Kogălniceanu 10). Mergeți la unul din cele 5 ghișeuri, stați la o coadă infernală și întrebați ce acte vă trebuie ca să închideți un PFA. Vi se va da o hârtiuță ce conține lista cu actele respective, și anume:
- cerere de încetare activitate (nu e tip, dar puteți să vă folosiți de modelul de aici)
- dovada radierii la O.R.C. / încetării contractului de colaborare
- declarația de înregistrare fiscală, cod 070 (2 ex.)
- certificat de înregistrare fiscală în original
- certificat de atestare fiscală
- declarația privind veniturile realizate, cod 200 (2 ex.)
          Cu o cerere tip (pe care o cumpărați de la birourile de copiat acte de peste drum de Fisc), o copie după CIF și timbre fiscale în valoare de 4 lei (pe care le luați de la Poștă), mergeți la Registratură pentru a solicita eliberarea certificatului de atestare fiscală. Momentan, Registratura o găsiți astfel: mergeți la Fiscul mare, vă poziționați cu fața către ușa principală și intrați (nu pe ușa principală, ci) pe ușa din stânga. Intrați, faceți stânga și mergeți drept până la Registratură. Pe pereți sunt lipite afișe cu săgeți, deci nu ar trebui să fie greu să o găsiți. Arată precum cușca portarului și NU are nicio plăcuță care să indice că ea este, dar mergeți cu încredere, stați liniștiți la coadă și depuneți cele 3 lucruri pe care vi le-am scris la începutul paragrafului. Persoana de acolo vă va da o hârtiuță cu un nr. de înregistrare și vă va chema peste 3 zile să ridicați certificatul de atestare fiscală.
          Ajunși acasă, faceți cererea de încetare a activității, descărcați de pe internet formularele 070 și 200 și le completați, semnați, ștampilați, tot, faceți o copie după dovada radierii la ORC și băgați totul într-un dosar (cu șină).
          Presupunem prin absurd că au trecut cele trei zile și reveniți la Fisc. Pentru ridicarea certificatului de atestare fiscală trebuie să mergeți la camera 6. Cum vă poziționați cu fața către Fiscul de pe Kogălniceanu, ocoliți  clădirea prin stânga și intrați pe prima poartă deschisă, apoi pe prima ușă la dreapta, urcați niște scări, dreapta în capătul scărilor și iar dreapta în Camera 6.
          Acum, cu toate actele la dosar, reveniți la unul din cele 5 ghișee din clădirea de pe Kogălniceanu (am impresia că doar ghișeele 1, 2 și 3 se ocupă de jalba cu care venim noi în proțap). Persoana de acolo vă va verifica actele de cam un țiliard de ori, va da numere de înregistrare și va completa declarațiile 070 și 200, din care vă va da și vouă un exemplar, va păstra unele dintre actele depuse, iar pe restul (cererea voastră și nu mai știu ce) le va capsa și - aici vine partea mortală! - vi le va da înapoi ca să le duceți voi la Registratură. Deci luați ce vă dă persoana cu pricina, reveniți la Registratură, în clădirea de pe Mitropolit Firmilian, stați la -exact!- coadă, depuneți actele respective, pentru care vi se va da un nr. de înregistrare. Eu am întrebat de urmează și mi s-a spus că trebuie să primesc ceva prin poștă, dar încă aștept...
          Eu zic să printați cu voi harta asta a închiderii unui PFA, fiindcă nu știți ce fain e să nu ai toate indicațiile astea și să faci ping-pong prin oraș ca un bezmetic. Cu plăcere, deci! :)


31 de comentarii:

  1. Se pare ca la Bucuresti, sector 5 merge ceva mai repede ...

    1. depus la ONRC
    - cerere radiere la ONRC (au ei formular tip)
    - actele originale
    - chitanta 16 lei (se plateste acolo)
    - toate in dosar cu sina
    2. ridicat dupa 4 zile
    3. depus la Admin Financiara de sector:
    - copii decizie radiere de la ONRC
    - refacut si depus decl. 200
    - recalculat imp datorat pe anul in curs (eu am si platit)

    Cam asta a fost

    Zile senine,
    Gabi

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am si eu o intrebare.
      Aveai toate platile la zi: pensii, sanatate si impozit?
      Multumesc mult

      Ștergere
    2. Buna ziua,

      Intrebare : aveati toate platile la zi ( pensii, sanatate si impozit ?)
      Multumesc

      Ștergere
    3. Din cate-mi amintesc eu, cu platile m-am reglat dupa. Adica dupa ce am inchis PFA-ul m-am dus pe la pensii, somaj si am declarat inchiderea PFA-ului si ulterior am facut platile (la o anumita distanta in timp, in functie de termenele de depunere a declaratiilor pe la fiecare institutie.
      Sper sa-mi amintesc corect, a trecut ceva timp de atunci...

      Ștergere
  2. @gabicolea: Ai scapat usor, inseamna! :)) Punctele 1 si 2 au fost relativ ok si la mine, la 3 mi-am prins urechile (in mare din cauza ca a trebuit sa fac ture intre cele 2 cladiri ale Fiscului craiovean).
    Multumesc mult de informatii si sper sa fie de folos si altora! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi iau inima-n dinti si pornesc pe drumul ORC-ului si Fiscului. Multumiri pentru "harta".

      Ștergere
    2. Pentru putin. Sa revii sa-mi spui daca ti-a fost de folos.
      Zilele astea ma pregatesc sa scriu un fel de ghid despre cum sa-ti depui dosarul de somaj in Craiova, ca si acolo e distractie! :)

      Ștergere
  3. pot inchide pfa daca nu am platit impozitul la fisc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din cate stiu eu, poti doar sa radiezi PFA-ul la Oficiul Registrului Comertului, dar nu poti sa-l inchizi si la Fisc daca nu-ti platesti impozitele.

      Ștergere
  4. Radiere PFA bucuresti :
    M-au costat la ONRC : fond buletin - 4,5 lei + fond lichidare 22,5 lei + radiere PFA 45 lei => TOTAL 72 ron.

    RăspundețiȘtergere
  5. Mersi pentru detalii!
    O întrebare: după radiere se face control de la Finanţe ca sa verifice toate actele? Sau am sanse sa scap? Daca plec in strainatate la lucru, pe cine mai verifica daca nu ma gasesc?
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu e obligatoriu. Mie nu mi-au facut control dupa radiere (PFA radiat in 2011). Nu as sti sa spun ce se intampla daca vor sa te controleze si nu mai esti in tara.
      In schimb, acum, in 2014, la 2 ani si jumatate de la radierea PFA-ului, ma cheama sa-mi platesc contributiile la sanatate. De mana lunga si hulpava a statului nu scapi...

      Ștergere
    2. Alexandra, foarte util articolul, chiar daca nu sunt din Craiova. Cum e posibil sa te cheme la 2 ani si jumatate dupa radiere sa platesti CASS? Nu le-ai platit atunci sau? Multumesc

      Ștergere
    3. Buna! Am mai raspuns la intrebarea asta, dar copiez aici ce am scris atunci:
      Pe vremea cand aveam eu PFA, plata contributiilor la CAS era recomandata, dar nu obligatorie (asa mi s-a spus de la Fisc), prin urmare nu le-am platit. In plus, ANAF-ul nu gestiona contributiile la pensii, somaj si sanatate, ca acum. Deci, desi la inchiderea PFA-ului mi s-a eliberat certificatul de atestare fiscala cum ca nu aveam datorii, acesta facea referire doar la impozitele de la fisc. Ulterior s-a schimbat legea si am fost pusa sa platesc aceste contributii la sanatate retroactiv, plus penaltati de intarziere la ele.

      Ștergere
  6. In cazul radierii PFA-ului, la ANAF la Bucuresti Sector 6 se pare ca este cu totul altfel.
    Documentele necesare sunt:
    - declaratia 070 (2 exemplare);
    - declaratia de venit estimat 220 (2 exemplare);
    - declaratia 601 de incetare a obligatiilor de plata a CAS (2 exemplare);
    - cerere de inchidere dosar fiscal (nu este formular tip);
    - copie de pe certificatul de radiere de la Registrul Comertului;
    - cerere de inchidere a evidentelor fiscale, pentru radiere (nu este formular tip);
    - registru jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) completat la zi (va fi barat si stampilat de ANAF pentru a nu mai putea fi utilizat ulterior) si il primiti inapoi;
    - registru inventar (cod 14-1-2/a) --> eu am avut PFA cu norma de venit si nu am primit acest registru la infiintare; altfel este necesar;
    - procura de reprezentare (daca este cazul).

    Eu a trebuit sa astept 1 saptamana ca sa-mi faca noile decizii de impunere ca sa pot plati si ultimele impozite datorate. Apoi am facut cerere pentru a obtine certificatul de atestare fiscala (cum ca toate impozitele PFA-ului au fost platite la zi si nu mai sunt datorii) care dureaza si el o saptamana. Este bine sa-l ai in casa daca cumva pe viitor se vor plange ca ar mai fi ceva de plata. Bafta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salutare si multumesc mult pentru completari! Articolul meu a fost scris in 2011, e foarte probabil sa se mai fi schimbat lucrurile de atunci.
      De exemplu, pe vremea cand aveam eu PFA, plata contributiilor la CAS era recomandata, dar nu obligatorie, prin urmare nu le-am platit. In plus, ANAF-ul nu gestiona contributiile la pensii, somaj si sanatate, ca acum. Deci, desi la inchiderea PFA-ului mi s-a eliberat certificatul de atestare fiscala cum ca nu aveam datorii, acesta facea referire doar la impozitele de la fisc. Ulterior, adica anul trecut, s-a schimbat legea si am fost pusa sa platesc aceste contributii retroactiv, plus penaltati de intarziere la ele. :))
      Ma bucur ca n-am tinut PFA-ul mult si nu recomand nimanui sa-si infiinteze, fiindca e prea multa bataie de cap si apoi nu mai scapi de stat, care o sa se tina scai de tine cu tot felul de taxe si impozite reale si inventate. Pacat ca oamenii ajung la acest articol cautand cum sa isi inchida PFA-ul, nu si cum sa-l deschida. :P

      Ștergere
    2. Am uitat sa specific faptul ca declaratia 601 m-au pus sa o completez dupa ce le-am zis ca eu plec din Romania, deci nu voi mai fi asigurat la statul roman. Altfel nu era necesara.

      Un alt aspect este faptul ca sediul PFA-ului meu era in Pitesti, iar buletinul meu era de Bucuresti. Impozitele le-am platit intotdeauna la Sector 6 (domiciliu) insa CIF-ul mi-a fost eliberat de la Pitesti. Asadar, trebuie sa depun si la Pitesti declaratia 070, copie dupa certificatul de radiere de la Reg. Com., certificatul de atestare fiscala ca am impozitele platite la zi, plus CIF-ul in original. Culmea este ca pentru a imi elibera de la ANAF Bucuresti certificatul de atestare fiscala (necesar la ANAF Pitesti) cei de la ANAF din Bucuresti trebuie sa-i intrebe si pe cei de la ANAF Pitesti (si deci procesul dureaza mai mult) daca am acolo ceva de plata (desi cu PFA la norma nu este cazul). In fine ... in Romania institutiile statului nu pot comunica intre ele. Nu stie stanga ce face dreapta si trebuie alergat de la un sediu la altul.

      Legat de noul ANAF care gestioneaza si contributiile la pensii, somaj, sanatate pare a fi un lucru bun, dar mai au mult de optimizat.

      Ștergere
    3. :)) Succes cu epopeea Bucuresti-Pitesti!

      Ștergere
    4. buna.deci la Craiova nu ti-au cerut registrele ?doar cereri si declaratii?

      Ștergere
    5. Exact! Registrele inca le am acasa, nu le-a verificat nimeni niciodata. Insa tine cont ca asta s-a intamplat in 2011, nu stiu daca acum sunt sau nu necesare registrele la inchiderea PFA.

      Ștergere
    6. ok.multumesc frumos:)

      Ștergere
    7. buna anonim :)) registrele le primesti pe loc inapoi sau dupa ce sunt verificate?

      Ștergere
  7. Am un PFA deschis din 2011 dar nu am avut activitate niciodata la el si nu am depus niciodata contributiile, specific ca am fost asigurat de stat deoarece sunt student, oare va trebui sa platesc ceva?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Marcel, cel mai bun lucru pe care poti sa il faci este sa te duci de urgenta la ANAF sa intrebi. Legislatia e in permanenta schimbare, se inventeaza tot felul de modalitati de a cere bani inclusiv retroactiv, deci nimeni nu te poate lamuri mai bine decat cei de acolo.
      E posibil ca, student fiind, sa nu trebuiasca sa platesti contributiile momentan. Insa dupa absolvire o sa incepi sa platesti contributiile minime indiferent ca ai activitate, venit sau profit pe PFA. Da-ne de stire ce rezolvi!

      Ștergere
  8. in ce an ai avut PFA si nu era obligatorie plata CAS?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In 2009 sau 2010 l-am deschis, parca. Raspunsul referitor la neobligativitatea platii CAS a venit de la reprezentantii ANAF.

      Ștergere
    2. Nu era specificat undeva intr-o lege?

      Ștergere
    3. O fi fost. Am cautat la momentul respectiv, nu am gasit informatia si am intrebat la Fisc cand am fost sa-mi semnez nu mai stiu ce raport. Acela a fost raspunsul si l-am luat ca atare. Poate n-am stiut eu sa citesc legile (ca asa sunt legile, iti trebuie doctorate in stiinte exacte sa poti sa le deslusesti), poate am gresit ca nu mi-am luat contabil sau ca n-am luat orasul la pas sa trec pe la toate institutiile sa vad daca m-au mintit cei de la Fisc...

      Ștergere
  9. Astazi am depus si eu actele pentru inchiderea PFA-ului, la ANAF sector 6:
    Documentele necesare sunt:
    - declaratia 070 (2 exemplare);
    - declaratia de venit estimat 220 pe anul in curs, in care am completat si data incetarii activitatii, spre deosebire de aceeasi declaratie depusa la inceputul anului (2 exemplare);
    - declaratia 601 de incetare a obligatiilor de plata a CAS (2 exemplare);
    - cerere de inchidere dosar fiscal (nu este formular tip);
    - copie de pe certificatul de radiere de la Registrul Comertului;
    - cerere de inchidere a evidentelor fiscale, pentru radiere (nu este formular tip);
    - registru jurnal de incasari si plati completat la zi;
    - registru inventar.

    Mentionez ca, traducator fiind, nu am avut niciodata treaba cu Registrul Comertului. Doamna de la ghiseu mi-a spus ca va trebui sa depun pana in februarie declaratiile 200 si 392B si asta ar fi tot. Probabil voi solicita la un moment dat si certificat de atestare fiscala, pentru linistea mea.

    RăspundețiȘtergere