08 iunie 2014

A doua zi de FITS 2014

După o primă zi entuziasmantă la FITS 2014 despre care v-am povestit aici, credeam că nu poate exista alta mai plină, mai frumoasă și mai rodnică. Bineînțeles, recunosc cu drag, m-am înșelat! Ziua a doua a depășit-o cu mult pe prima, mai ales că am luat orașul la pas organizat, și nu haotic, și m-am asigurat că mă intersectez pe traseu cu cât mai multe manifestări și spectacole în aer liber din cadrul festivalului.
Am început cu o explorare a străduțelor puțin mai îndepărtate de centru, a cotloanelor, zidurilor și pasajelor orașului.
Revenită în Piața Mică, am stat puțin la coadă în compania simpaticilor de la London School of Samba pentru a intra în Luminarium Mirazozo, un spațiu al arhitecturii luminii și culorii. Înăuntru se intră desculț și vizitatorii pot zăbovi 20 de minute așezându-se pe jos și privind jocul de culoare din jurul lor.
Ieșind din Luminarium, mi-a atras atenția muzica venind dinspre pietonala Bălcescu. Sax a fond, o trupă de saxofoniști belgieni simpatici, invita trecătorii la Swing, Sax and Fun. M-au molipsit cu energia pieselor internaționale pe care le-au interpretat, favorita mea și a publicului fiind, evident, "Trecea fanfara militară".

Primul spectacol al zilei a fost Dispute comice - Format rusesc de comedie, desfășurat în sala "Virgil Flonda" a Universității Lucian Blaga din Sibiu. Show-ul, ce făce parte dintr-un proiect mai amplu ce își propune să anihileze violența prin umor, a fost, de fapt, o competiție de momente și schițe între două echipe de străini (a Estului și a Vestului) ce își citeau sau interpretau glumele...în română. Efectele comice nu au întârziat să apară odată cu micile bâlbe, cu schingiuirea simpatică a limbii române, dar și cu unele poante absolut delicioase. 
Nici n-am ieșit bine de la spectacol, că pe Pietonala Bălcescu am dat peste alți saxofoniști, de această dată de italienii de la Golden Brass Band din Pisa, care ne-au amintit de San Remo 1983, cântându-ne (instrument și voce) L'italiano lui Toto Cutugno.
Câteva minute mai târziu și câteva sute de metri mai sus pe aceeași stradă, publicul aplauda frenetic pe ritmuri de samba, la reprezentația celor de la London School of Samba. Nu știu cum am ajuns să prind cadrele acestea așa de de aproape, dar, domnilor, bucurați-vă de ele (v-ar fi plăcut și mai mult dacă le-ați fi văzut live). :D
Fuga-fuguța la Casa de Cultură a Sindicatelor, pentru unul din capetele de afiș ale zilei: spectacolul Intrigă și iubire, jucat de Maly Drama Theatre – Theatre of Europe din Rusia, în regia lui Lev Dodin. Un spectacol (extrem de) clasic, ușor clișeic, pe structura "Romeo și Julieta", "Intrigă și iubire" mi-a suscitat cel mai mult interesul atunci când s-a ars instalația de traducere și, până s-a reparat, a trebuit să fiu atentă la fiecare silabă a personajelor, ca și cum aș fi și înțeles ceva pa ruski. Mi-a plăcut, spre exemplu, scenografia, prin felul în care scena goală s-a umplut odată cu trecerea timpului prin aducerea continuă de mese și scaune, pe măsură ce acțiunea se complica. Actorii au interpretat în stilul clasic al piesei, fără să iasă în evidență în vreun fel (puncte în plus pentru faptul că nu au întrerupt în niciun fel curgerea piesei atunci când a bubuit sistemul de traducere). Deși toată viața m-am considerat adepta unui stil mai clasic-conservator, se pare că, totuși, clasicul mă plictisește. Trebuie, deci, să îmi redefinesc plăcerile! Aplauzele nu au fost nemeritate, dar au fost exagerat de lungi pentru ce s-a jucat pe scenă. 
La ieșirea de la spectacol am dat peste Chinezu și, apoi, de Victor, alături de care am mers la piesa Blestemat să fie trădătorul de patrie, punere în scenă de către Mladinsko Theatre din Slovenia, autor și regizor Oliver Frljić. Un spectacol avangardist, care a vrut să șocheze prin nud, împușcături, zgomot, dialog direct cu publicul (la care aș adăuga agresare verbală a acestuia spre o trezire bruscă din letargie), "Blestemat fie" mustește de spirit balcanic, de angoasele provocate de căderea Iugoslaviei, dar și de dileme etice ale actorilor, toate amalgamate spre greaua înțelegere a publicului neinițiat. 

Până la următorul articol, rămâneți la curent cu ce se întâmplă la Sibiu urmărind site-ul FITS, precum și conturile de Facebook și Instagram ale festivalului. Ce mai așteptați, FITSi și voi alături de FITS 2014! :)

PS: Pozele mele de la FITS 2014, aici! :)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu