Cum se face că
din repertoriul Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova am văzut doar 3
piese din cele 17 spectacole care se joacă în mod curent, asta nu pot să spun. Nu
pot să mi-o explic nici măcar mie însămi. Noroc cu o invitație cât o
intervenție divină (aproape medicală) de readucere pe “calea cea dreaptă”, că
zilele trecute am ajuns din nou pe
scaunele Naționalului pentru a petrece o “Dimineață de după...” (spectacol nerecomandat minorilor).
După titlu, piesa
lui Peter Quilter (regia Mircea Cornișteanu) setează niște așteptări destul de
joase, de comedie ușoară (pe alocuri chiar ușuratică). De altfel, ce poți să
primești de la o piesă a cărei acțiune se petrece exclusiv într-un dormitor ai
cărui pereți sunt decorați cu tapet cu poziții sexuale? Departe de adevăr,
însă... “Dimineața de după...” este o comedie originală și extrem de amuzantă
ce explorează haosul unei relații moderne, cu straturile și substraturile sale,
dragoste și sex, pudoare și lipsă de inhibiții.
Toma (Cătălin
Băicuș) se trezește dimineața în patul din dormitorul lui Neli (Monica
Ardeleanu), fără să-și mai aducă aminte cum a ajuns acolo. Pe măsură ce începe
să-i cunoască mai bine pe Neli, pe fratele ei (Martin - Ștefan Cepoi) și pe mama
lor (Barbara – Natașa Raab), Toma descoperă o familie excentrică-înspre-nebună,
ai cărei membri nu au secrete și nici falsă pudoare. Deși inițial își simte
intimitatea agresată, încet-încet Toma ajunge să îmbrățișeze stilul de viață al
noii sale familii.
Pe lângă umorul de limbaj și situație (și, în funcție de ce au făcut spectatorii în noaptea dinainte, și de context) cu care își delectează audiența, “Dimineața de după...” propovăduiește - prin vocea lui Ștefan Cepoi purtând o rochie de mireasă pe deasupra unei pijamale-salopetă cu inimioare roz și botoșei pufoși – o perspectivă eliberatoare și lipsită de constrângeri a felului în care alegem să ne conducem viața: “Prea mult normal pe lume! Toți oamenii umblă îmbrăcați la fel, merg la slujbe unde fac cinci zile pe săptămână același lucru, se întorc acasă unde se uită la același rahat la televizor. Universul face toate eforturile pentru ca fiecare persoană să fie ușor diferită. Oamenii însă ce fac? Ignoră unicitatea asta!”
Piesa se termină
după nunta protagoniștilor, încheind cu happy end o poveste de dragoste al
cărei început, poate, l-am blamat. Până la urmă, întrebarea care se desprinde
din “Dimineața de după...” e “Cine are dreptul să judece pe ce cale mergem
pentru a ne găsi dragostea?” Dacă răspunsul nu e nimeni, ceva e putred în
Danemarca...
Pe același
subiect: Străini legați la ochi se sărută într-un experiment social ce explorează dragostea la primul sărut! :)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu