Mijlocul lui
iunie m-a prins vreo 3 zile prin Capitală, sub pretexte multiple: concertul
Kings of Leon, sărbătorirea zilei lui Cris, sosirea Monicăi de la Paris și
revederea cu Oana și Ilona. Sau, ca să fiu sinceră până la capăt, am vrut să
fug puțin din Craiova. Mi-a prins extrem de bine, mai ales că mi-am permis să
mă las furată de peisaj și am strâns în cele aprox. 56 de ore petrecute câteva
experiențe pe care vreau să le împărtășesc cu voi aici.
Vizita
culturală
Acum ceva vreme mi-am
promis să nu las să treacă nicio deplasare la București fără să vizitez măcar
unul dintre muzeele orașului. Data trecută am fost la MNIR, MNAR și la Muzeul BNR. Acum mi-am făcut timp pentru alte două muzee excelente: Muzeul Theodor
Aman și Palatul Șuțu, ambele parte a Muzeului Municipiului București, dar și
pentru o vizită la Palatul Parlamentului.
Cu viața și
operele lui Aman eram oarecum familiară – asta pățești dacă trăiești într-un
oraș atât de legat de istoria acestei familii. Am avut surpriza, însă, ca în
minunata reședință a lui Theodor Aman să găsesc nu doar tablouri și gravuri ale
artistului, ci și o plăcută atmosferă Belle Epoque. Scurta vizită a fost o
călătorie inițiatică în tainele unei personalități mult mai complexă decât
bănuiam: pe lângă faptul că el însuși și-a proiectat reședința, tot Aman a și
decorat-o cu tot ceea ce ține de pictură, stucatură, lambriuri și mobilier.
Clădirea – monument istoric a găzduit primul muzeu de artă din București, iar
astăzi invită vizitatorii să vadă cea mai mare colecție Theodor Aman.
Pe lângă
încântarea cu care am trăit incursiunea în universul artistic Aman, trebuie să
menționez trei lucruri mai lumești: 1) costul unui bilet este de doar 5 lei (se
plătește separat taxa foto – parcă 10 lei și ghidajul, dacă vă interesează); 2)
în fiecare încăpere există QR codes cu ajutorul cărora poți citi informații
interesante (doar în română) despre artist, reședința sau lucrările sale; 3)
personalul din muzeu a fost extrem de politicos, zâmbitor, săritor și primitor.
Muzeul Theodor Aman Bucuresti |
Dacă Muzeul Aman
mi-a plăcut, Palatul Șuțu m-a lăsat, pe alocuri, fără grai. Clădirea e
fabuloasă, de la exteriorul dominat de marchiza pe piloni de fier la interior
proiectat de Karl Storck (cu scara monumentală și toate stucaturile și
detaliile de pe pereți și tavane)! La interior pot fi vizitate câteva expoziții
aparent eterogene: vizitatorul iese din incursiunea istoriei orașului pentru a
plonja în pinacoteca Bucureștiului; află despre dueluri celebre, dar ia contact
și cu arta lui Nicolae Vermont; admiră fotografii din Curtea Veche, dar se lasă
uimit și de mașinile lui Leonardo Da Vinci. Expoziția permanentă, ce urmărește
cronologie Bucureștilor până în prezent, mi s-a părut foarte bine pusă la
punct, atât ca importanță și relevanță a exponatelor, cât și ca organizare (cu
siguranță turiștii străini nu se pot plânge de lipsă de informații). De departe
preferata mea a fost expoziția temporară „Scurtă istorie a revanșei. Duel sau
crimă?”, care prezintă detaliat (și, aș putea adăuga, delicios) duelul din 1898
dintre Emanoil Lahovary și Nicolae Filipescu. În aceeași expoziție am mai văzut
trusa de duel a lui A. I. Cuza, dar și costumul în care a fost asasinat Nicolae
Iorga.
Lucrurile lumești: 1) biletul costă 10 lei (se plătește separat taxa
foto – parcă tot 10 lei și intrarea la expoziția cu mașinile lui Da Vinci – 20
de lei); 2) domnul de la casa de bilete a fost cam insistent în încercarea lui
de a-mi băga pe gât taxa foto și intrarea la Da Vinci.
Palatul Sutu Bucuresti |
Palatul
Parlamentului este un monstru, atât la interior cât și la exterior, dar abia
după ce l-am vizitat am înțeles de ce este atât de popular în rândul
turiștilor. Dimensiunea denaturată, mania detaliilor (modelul de pe tavan
recreat pe podea sau pe covoare, decorarea sălilor în culori neutre pentru a se
potrivi oricăror invitați, unicitatea candelabrelor), obsesia naționalistă -
totul exprimă grandomania bolnăvicioasă a Ceaușeștilor. Pentru noi e o
incursiune într-o istorie recentă, dar pe care n-am apucat s-o trăim. Pentru
turiști pare să fie un motiv pentru multe WOW-uri, cam cum facem noi când
vizităm palate sau castele prin străinătate. Diferența e în sentiment!
Merită o
vizită cel puțin o dată în viață – dar nu uitați să faceți rezervare cu 24 de
ore în avans! Noi am mai prins loc la un tur standard de limbă engleză - 35 lei / persoană, dar se poate opta pentru
variante mai lungi & scumpe / scurte & ieftine; se plătește în plus 30
lei pentru foto / video.
Palatul Parlamentului Bucuresti |
Mâncarea
Pe lângă o masă
la KFC și una din Mega Image (nu mă mândresc cu asta, dar era 12 noaptea, după
concert, și a fost cea mai comodă variantă), mesele luate la București au
însemnat satisfacerea totală a dorințelor culinare. Locurile alese pentru
delectarea papilelor au fost, în ordinea de pe tricouri, 18 Lounge, Hanu' luiManuc și La plăcinte! Nu știu cum sunt ele văzute de bucureșteni (dacă sunt
considerate ieftine / scumpe, prea turistice, etc); mie mi s-au părut niște
alegeri potrivite pentru o vizită în care nu-ți pui opreliști la pofte.
Prețurile sunt – clar – peste ce avem în Craiova, dar investiția este una care
merită făcută. Doar nu mâncăm în fiecare zi într-un restaurant de la etajul 18,
cu priveliște asupra Bucureștiului, sau în locul despre care am crescut cântând
„Fată frumoasă, fată străină, / Diseară am să te duc / Pentru convorbiri pentru
cină / La Hanul lui Manuc...”. Dacă Hanu' și La plăcinte au un aer tradițional
românesc cu bucate specifice, 18 Lounge cred că a fost prima mea experiență
într-un restaurant cu bucate mai sofisticate (și un aer ușor exclusivist /
elitist, dar cu care m-am obișnuit până la urmă). Papile gustative încântate –
checked!
Piept de rata cu piure de telina si mango si sos Bloody Mary - 18 Lounge Bucuresti |
Scaricica de porc - Hanu' lui Manuc |
Tochitura dobrogeana - Hanu' lui Manuc |
Frigarui de pui in bacon - La placinte |
Papanasi - La placinte |
Transportul
În 3 zile am
circulat de 3 ori cu metroul, de 2 ori cu Uber și de 7 ori cu taxi (Speed).
Deși acum câțiva ani mi se părea o nebuloasă totală, acum m-am mai liniștit cu
privire la metroul bucureștean – e o soluție simplă și rapidă de a ajunge din A
în B fără să rămâi în trafic sau să ai de a face cu șoferi nesimțiți. Cu Uber
nu mai mersesem decât o singură dată, cu Oana la Timișoara, dar trăiam cu
senzația că e un serviciu de taxi mai luxos. După cele 2 experiențe bucureștene
– cu șoferi sarcastici de Logan și cu glume proaste la ei – bag seamă că este
doar un taxi mai scump (glumesc, aștept să mai testez serviciul pentru a-mi
face o părere corectă)! Motiv pentru care am trecut la taxi – barem dacă
trebuie să suport miticisme locale, să plătesc pe măsură!
Circulând între Centrul Vechi, hotel (zona Halei Traian), Parlament și Arena Națională, distanțele n-au fost mari, iar prețurile, pe măsură (fiecare cursă a costat între 5 și 7 lei pe ceas). Bineînțeles, asta a dus la manifestări de nemulțumire de la pufniri de buze la rotiri de ochi peste cap sau replici acide de la taximetriștii de București. Cele 5* din aplicație au mers cu drag la domnul șofer de la taxi Speed cu indicativul 1614, care a avut un comportament exemplar spre minunat, în ciuda faptului că în aplicație greșisem ușor adresa unde îl așteptam și greșisem mult adresa unde mergeam. :D Doar 1* a mers la domnul care ne-a dus la Arena Națională (de fapt ne-a lăsat pe la mijlocul Blvd. Basarabia), care ne-a confirmat în cele 5 minute petrecute împreună toate stereotipurile despre tagma sa (cu dumnealui am discutat în contradictoriu despre unde să ne lase la destinație, despre rock (alegea noastră) vs manele (alegerea dumnealui), despre ura sa pe corporatiștii care merg cu Uber și convingerea că noi facem parte din acea categorie, despre faptul că taximetriștii sunt văzuți ca „ciori, ciorditori, maneliști, nesimțiți” și alte invective pe care nu mi le mai amintesc acum). Deci, ca peste tot, oameni și oameni...
Circulând între Centrul Vechi, hotel (zona Halei Traian), Parlament și Arena Națională, distanțele n-au fost mari, iar prețurile, pe măsură (fiecare cursă a costat între 5 și 7 lei pe ceas). Bineînțeles, asta a dus la manifestări de nemulțumire de la pufniri de buze la rotiri de ochi peste cap sau replici acide de la taximetriștii de București. Cele 5* din aplicație au mers cu drag la domnul șofer de la taxi Speed cu indicativul 1614, care a avut un comportament exemplar spre minunat, în ciuda faptului că în aplicație greșisem ușor adresa unde îl așteptam și greșisem mult adresa unde mergeam. :D Doar 1* a mers la domnul care ne-a dus la Arena Națională (de fapt ne-a lăsat pe la mijlocul Blvd. Basarabia), care ne-a confirmat în cele 5 minute petrecute împreună toate stereotipurile despre tagma sa (cu dumnealui am discutat în contradictoriu despre unde să ne lase la destinație, despre rock (alegea noastră) vs manele (alegerea dumnealui), despre ura sa pe corporatiștii care merg cu Uber și convingerea că noi facem parte din acea categorie, despre faptul că taximetriștii sunt văzuți ca „ciori, ciorditori, maneliști, nesimțiți” și alte invective pe care nu mi le mai amintesc acum). Deci, ca peste tot, oameni și oameni...
Concertul
Kings of Leon
Deși porțile Arenei
Naționale s-au deschis pe la 17:30, noi am ajuns 2 ore mai târziu, exact la
timp să auzim primele acorduri ale piesei introductive a lui LP. Și cum Muddy Waters
este una din piesele mele preferate de la Laura Pergolizzi - și Laura este
principalul motiv pentru care am luat bilete la Kings of Leon -, entuziasmul a
fost mare de la început, dar s-a mai atenuat pe parcurs. Distanța foarte mare
față de scenă (de la mijlocul Tribunei 2 Est) și lipsa proiecției scenei pe ecrane
a făcut să simt că la fel de bine puteam să stau acasă să o ascult pe YouTube.
Pentru mine, un concert reușit trebuie să bifeze triada voce + prezență + atmosferă. Laura a cântat excelent, s-a auzit foarte bine; vocea ei puternică și vibrantă a depășit bariera spațiului, intrându-mi direct în suflet. Evident, lumea a explodat la Lost on You, dar eu m-am bucurat de toate piesele (vă recomand Other People, Tightrope și Tokyo Sunrise). Din păcate, pentru mine prezența a fost ca și inexistentă (putea fi și un casetofon pe scenă în locul ei, cu excepția scurtelor momente de interacțiune cu publicul n-aveam de unde ști cine e pe scenă). Cât despre feeling, piesele ei sunt mai mult de stare decât de atmosferă, deci se potrivesc mai bine într-un spațiu mai intim, nu pe un stadion (cum bine zice și Make aici). Oricum ar fi, mă bucur că am reușit să o aud live și am trecut-o pe lista scurtă a artiștilor pe care aș vrea să-i revăd în concert curând. Pe data viitoare, Laura!
Pentru mine, un concert reușit trebuie să bifeze triada voce + prezență + atmosferă. Laura a cântat excelent, s-a auzit foarte bine; vocea ei puternică și vibrantă a depășit bariera spațiului, intrându-mi direct în suflet. Evident, lumea a explodat la Lost on You, dar eu m-am bucurat de toate piesele (vă recomand Other People, Tightrope și Tokyo Sunrise). Din păcate, pentru mine prezența a fost ca și inexistentă (putea fi și un casetofon pe scenă în locul ei, cu excepția scurtelor momente de interacțiune cu publicul n-aveam de unde ști cine e pe scenă). Cât despre feeling, piesele ei sunt mai mult de stare decât de atmosferă, deci se potrivesc mai bine într-un spațiu mai intim, nu pe un stadion (cum bine zice și Make aici). Oricum ar fi, mă bucur că am reușit să o aud live și am trecut-o pe lista scurtă a artiștilor pe care aș vrea să-i revăd în concert curând. Pe data viitoare, Laura!
Panorama facuta in timpul concertului LP |
După actul ei –
prea scurt, după gustul meu – a urmat o pauză de nimic, circa 45 de minute, în
care am așteptat sosirea băieților de la Kings of Leon. Pentru că momentul
principal al concertului pentru mine (LP) trecuse, miza concertului celor patru
băieți din Nashville a fost nulă. I-am ascultat fără așteptări, dar cu
deschiderea omului care știe că în orice moment se poate îndrăgosti de orice
piesă. Și exact așa a și fost – la mijlocului caruselului de rock nebun și
balade acustice, piesa Walls și-a făcut loc în gândurile și pe buzele mele. Sexon Fire și Use Somebody, plasate strategic către începutul, respectiv la
sfârșitul concertului, au aruncat mulțimea în extaz, în timp ce melodiile lente
au făcut publicul să aprindă lumina pe Arena Națională (eu vreau să știu cine
le plătește oamenilor ăstora abonamentele de și-au permis să aprindă lanternele
de la telefoane :D ). Am observat și lipsa de interacțiune a artiștilor cu
publicul și lipsa unui bis – deja subiecte fierbinți post-concert –, dar cred
că sunt lipsuri ce pot fi ușor ignorate în fața vocilor lor, folosite exact la
ce trebuie!
Publicul reactionand la piesele lente ale celor de la Kings of Leon |
În concluzie,
concertul KoL a fost unul decent, corespunzător, care nici nu m-a dezamăgit,
dar nici nu m-a entuziasmat peste măsură. Ca experiență, a fost una pozitivă,
care m-a ajutat să trag următoarele concluzii: pe viitor să merg cu precădere la
concertele artiștilor a căror fană sunt cu adevărat; să nu mai iau niciodată
bilete așa departe de scenă; dacă mă duc să stau pe scaun la Arena Națională,
să-mi iau haine mai groase!!!
Alte lucruri de
menționat de la concertul Kings of Leon:
- pentru băutură:
7,5 lei / jeton, puteai cumpăra minim 4 jetoane, băutura servită doar la pahar.
Dacă-ți luai altceva era ok, dar 7,5 lei un pahar de apă mi s-a părut excesiv;
- controalele de
securitate au fost mult mai laxe decât se anunța de organizatori. Ne-au speriat
de am luat la noi minimul necesar; ar mai fi mers un flanel înghesuit în
geantă;
- de unde am stat
noi, organizarea s-a văzut ok. Locurile au fost ușor de găsit, standurile de
mâncare / băutură și băile au fost relativ ușor accesibile pe durata
concertului, cozile decente (cu excepția standurilor de băutura de la gazon,
unde vedeam niște cozi interminabile).
Per total, au
fost trei zile pline de aventuri și experiențe interesante alături de câteva
dintre cele mai bune prietene ale mele. Bucureștiul rămâne, pentru o fată
simplă din provincie ca mine, o destinație fascinantă, un oraș cosmopolit și
plin de viață, cu lume agitată și un amestec intoxicant de farmec de capitală europeană
cu atmosferă balcanică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu