29 ianuarie 2019

Festin cu branza si vin: Delaco si Crama La Salina


În ultima perioadă s-au aliniat planetele în ceea ce privește degustările din cadrul proiectului "Brânzeturi cum se cuVin". Iată-mă prezentă la 3 degustări consecutive, cea mai recentă fiind participarea mea cu numărul 10. Sub auspicii numerologice favorabile, ultimul eveniment al proiectului s-a dovedit un nou succes. Am avut parte de asocierea unor vinuri noi, de excepție, și a unei brânze deja cunoscute, dar prezentată în formate creative. Despre ce a fost vorba și ce anume mi-a încântat papilele gustative, descoperiți în rândurile de mai jos!
Sursa foto: Daniel Botea

Ce s-a întâmplat la Brânzeturi cum se cuVin #28


Ediția #28 a evenimentului a fost organizată la restaurantul Viena de peste drum de Filarmonica Oltenia, într-un spațiu plăcut și elegant. Gazdele degustării au fost, ca de fiecare dată, colegul Daniel Botea din partea Asociației Bloggerilor Olteni, care a prezentat evenimentul și formatul, și Alin Sîntimbrean de la DicționarCulinar.ro, șef peste brânzeturi.

Dacă până acum formatul evenimentului presupunea asocierea unor tipuri diferite de vinuri și brânzeturi, de data aceasta Alin s-a jucat cum i-a venit cu Emmentaler-ul de la Delaco – ni l-a servit la diferite temperaturi (rece sau la cuptor), l-a condimentat cu diferite săruri și l-a transformat dintr-o brânză oarecum neutră într-o actriță la Oscaruri (cu multe ținute).

Somelierul Bogdan Dumitrescu de la Crama La Salina ne-a povestit vinurile, dar și câteva lucruri despre cramă și posibilitățile de turism în zonă. Am fost uimită să aflu că La Salina este singura cramă din județul Cluj, iar viile se află situate pe Dealurile Durgău de vis-a-vis de Salina Turda. Nu prea te-ai aștepta să crească viță într-o zonă cunoscută pentru sare, nu? Și totuși, nu doar că se face vin - și încă unul excelent -, dar se face și enoturism într-un complex ce cuprinde o pensiune de 5 margarete, un restaurant și un centru de echitație. Cu o investiție de 3 milioane de euro, 2 antreprenori români au readus la viață tradiția vinului în inima Transilvaniei. Totul gravitează, însă, în jurul vinurilor din soiuri de climă rece și a iubirii pentru spiritul locului. Din acest motiv, cel mai cunoscut brand de vinuri al Cramei La Salina – cel de care ne-am bucurat și noi la degustare – poartă numele de ISSA, după vechiul nume roman al orașului Turda – Potaissa.
Sursa foto: Daniel Botea
Ce am degustat la Brânzeturi cum se cuVin #28

1. Issa Rhin Riesling cu pâine cu maia și ulei de măsline
Riesling-ul de Rhin (Riesling-ul german) este produs și consumat mai puțin în România. Deși n-as fi crezut acum 2 ani, când am început să particip la degustări, am reușit să-l deosebesc instant de alte soiuri de vin alb (mai ales de Sauvignon Blanc / Chardonnay). Mi s-a părut mult mai revigorant, probabil din cauza acidității mari, care, de altfel, s-a potrivit de minune cu gustul mai dens al pâinii cu maia.
Sursa foto: Daniel Botea
2. Issa Rosé (Pinot Noir) cu Emmentaler Delaco rece
Rose-ul din Pinot Noir a fost și el o surpriză plăcută. Blând, catifelat, s-a luptat un pic cu Emmentaler-ul servit rece. Aparent, această asociere a avut un rol educativ: acela de a ne da seama felul în care influențeaza temperatura brânzei asocierea acesteia cu vinul (sau felul în care se descompune brânza în contact cu vinul).
Sursa foto: Daniel Botea
3. Issa Sauvignon Blanc cu Emmentaler Delaco și sare de Himalaya
Soc! Soc, nu șoc! Și citrice, pe ici, pe colo! Nasul meu nepriceput a reușit să prindă din zbor aromele extrem de sprintene și jucăușe ale Sauvignon-ului de La Salina, iar papilele gustative s-au lăsat mângâiate de armonia gustului. Sarea de Himalaya a echilibrat și ea gustul dulceag și ușor fructat al Emmentaler-ului, un mai vechi preferat al meu din lumea brânzeturilor. Când ai găsit perfecțiunea, ce rost are să continui să o mai cauți! Asocierea #3 a fost preferata mea, Sauvingnon-ul umplând de gust până și găurile din Emmentaler! Dacă ar trebui să sintetizez prin câte un singur cuvânt senzațiile create de vin / brânză / asociere, aș opta pentru SPRINTEN / CALD / ECHILIBRAT.
Sursa foto: Daniel Botea
4. Issa Chardonnay cu Emmentaler Delaco și sare de Himalaya
Un boom de aciditate și culoare, Chardonnay-ul a fost ca un fresh de portocale: numai bun de băut vara la terasă! Mie mi s-a părut că a devastat (ăăă, devansat) puțin Emmentaler-ul ca intensitate, acoperindu-l.

5. Issa Chardonnay baricat cu Emmentaler Delaco și sare afumată
Probabil cel mai spectaculos vin al serii, Chardonnay Barrique în ediție limitată are o poveste la fel de fascinantă: a stat în contact cu 4 tipuri de baric (lemn de stejar din Transilvania), de la care a căpătat arome de piersici și smochine confiate și nas de fructe supracoapte. Deși îi pot aprecia unicitatea, mie mi s-a părut un vin ușor apăsător. Nici combinația dintre vinul baricat, ce dă spre demisec, brânza dulceagă și sarea afumată nu mi-a scuturat sentimentul acela de greutate și prea mult.
Sursa foto: Daniel Botea

6. Issa Pinot Noir cu Emmentaler pe pâine la cuptor
Am încheiat seara în stil de mari campioni, cu un Pinot Noir plin de calități: mineralitate, aciditate mare, gust catifelat și postgust cu senzație de demisec. Asocierea cu un Emmentaler pe pâine la cuptor (și ceva ciuperci uscate pentru un plus de aromă) s-a dovedit a fi cea mai voluptuoasă a serii!
Sursa foto: Daniel Botea

Ce am învățat la Brânzeturi cum se cuVin #28

Dacă ai în față un somelier, profită de experiența lui! Unii dintre noi ne-am bucurat să-i putem cere sfatul somelierului Bogdan Dumitrescu în privința preparatelor care se potrivesc cu vinurile de la Crama La Salina, în timp ce alții ne-am satisfăcut curiozitățile. De exemplu, deși am văzut de mai multe ori somelieri în uniforma de serviciu, nu am întrebat niciodată care este însemnătatea pieselor decorative sau a accesoriilor care o completează. Astfel, pe lângă jacheta cu cămașă albă, șorț și papion, somelierii mai poartă un colier la capătul căruia atârnă un fel de cupă suflată cu argint. Acest însemn al breslei, numit "tasse de vin", era folosit în vechime de călugări pentru degustarea vinului. Fiind din argint, cupa își schimba culoarea dacă vinul era otrăvit. Mai mult, forma, adânciturile și striațiile cupei aveau însemnătatea lor (unele era folosite pentru degustarea vinului alb, altele pentru cea a vinului roșu).
Sursa foto: Daniel Botea
O seară extrem de plăcută și educativă nu se putea încheia decât cu o replică pe măsură. Cuvântul de încheiere îi aparține tot somelierului Bogdan Dumitrescu, care ne-a spus: "Dacă ampicilina a vindecat lumea, vinurile Issa au făcut-o fericită"! Domnule Dumitrescu, nu știu despre lumea întreagă, dar eu vă confirm!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu