19 mai 2019

#PrinHD2019 – pe urmele puilor neinjectati de la AVIS 3000


Pe la începutul lunii mai am fost într-o vizită de câteva zile prin județul Hunedoara - #prinHD2019, pentru a descoperi ce are mai interesant de arătat acest județ. Pe lângă vizitarea unor obiective turistice, programul a inclus o zi dedicată grupului de firme AVIS 3000, care deține unul din cele mai mari complexuri avicole integrate din țară. Conceptul de complex avicol integrat cuprinde producția de carne de pui obținută din propria linie de reproducere, abatorizarea păsărilor destinate consumului, producția de ouă, precum și fabricarea furajelor necesare creșterii păsărilor. Dacă vreți să știți mai multe despre un nume important din industria avicolă din România, să vedeți cum a decurs vizita la fermele AVIS, dar și să aflați de unde puteți cumpăra ouă proaspete și carne neinjectată de pui din Craiova, continuați să citiți!

Recunosc, înainte de această vizită, nu cunoșteam prea multe despre industria avicolă din România. Cu ajutorul gazdelor noastre pe durata întregii activități, Cosmin Bachnev – director de marketing și doamna Corina Oprișiu - director executiv la grupul de firme AVIS 3000, dar și a responsabililor de fiecare fermă, ziua de vizitare a complexului avicol integrat a fost una impecabilă: informativă și educativă, dar transparentă și degajată în același timp.

Prima oprire a grupului de bloggeri participanți a fost la ferma de reproducție și stația de incubație de la Leșnic. Aici a fost foarte interesant să vedem mii de ouă așezate în incubatoare și să aflăm cum pot fi controlate condițiile de incubare dintr-un panou de comandă. 



Dacă v-ați dus cu gândul la incubatoarele pe care le au / aveau bunicile noastre la țară, nu mai trebuie decât să multiplicați numărul ouălor de câteva mii de ori și să tehnologizați tot procesul.

Tot la Leșnic am vizitat și o hală de creștere a tineretului pentru găini ouătoare. Aici cresc anual trei serii a câte 15.000 de găini și cocoși pentru reproducere, care produc ouă ce sunt incubate în propria stație de incubație din aceeași fermă. Un fel de circuitul vieții în natură, varianta oul și găina.

Și DA!, dacă vreți să știți, s-a pus și celebra întrebare legată de cine a fost primul, oul sau găina, dar, din minimele mele cunoștințe de paleontologie, știam deja că găinii i-a luat fața oul (de dinozaur).

A doua oprire pe ordinea de zi a fost la fabrica de furaje din Mintia, unde sunt produse nutrețurile pentru toate fermele firmei AVIS. Aici am primit informații cu privire la „meniul” pe care îl servesc puii și găinile din fermele proprii și am aflat că acesta diferă în funcție de vârsta și sexul păsării. Din fabrică se trimite în ferme un furaj sigur, cu proteina și grăsimea necesare pentru creșterea sănătoasă a puilor. 

Am făcut o scurtă vizită în camera de comandă a fabricii de furaje, unde am văzut cum tot procesul de amestecare a acestora în funcție de rețetă este comandat prin calculator.


Am putut vedea de aproape și cum arată aceste furaje (eu îmi închipuiam că sunt un amestec făinos).

Proba de rezistență am dat-o urcând pe silozul imens al fabricii, de unde am admirat panorama zonei înconjurătoare!



A urmat cel mai drăguț moment al zilei, și anume vizita la ferma de pui de carne de la Șoimuș. Zic că a fost drăguț pentru că am văzut (și ne-am jucat :D ) cu puiuți simpatici de o zi și de patru zile.

În termeni de cantitate, ferma de la Șoimuș are o capacitate de 480.000 de pui. Pe lângă aceasta, în cadrul complexului avicol integrat AVIS 3000 mai există alte două ferme pentru creșterea puilor de carne: ferma 9, de la Bălata, tot cu 480.000 de pui, și ferma 1, la Mintia, cu o capacitate maximă de 240.000 de pui.


De aici am plecat la abatorul propriu al fermelor AVIS, pe care nu l-am putut vizita deoarece era zi de curățenie. Am aflat, însă, informații referitoare la abatorizare (pașii procesului, care dintre ei sunt mecanizați și automatizați și ce se realizează manual), dar și la prelucrare a produselor rezultate după tranșare, respectiv ca produse proaspete, refrigerate sau congelate.

Abatorul de păsări al fermelor AVIS 3000 are o capacitate de 30 — 35 de tone de carne pe zi și asigură desfacerea de carne de pui neinjectată. Reprezentanții firmei au insistat asupra problemei pe care o creează industriei avicole firmele care optează pentru injectarea sau colorarea cărnii în vederea obținerii de avantaje față de competiție. Despre colorarea cărnii pentru a părea mai galben-aurie (și, astfel, să semene mai mult cu „puii de țară”) mai citisem, dar despre subiectul injectării acum am aflat mai multe. Se pare că, înainte de congelarea cărnii, unele firme injectează puii cu soluție salină (apă cu sare) pentru a le spori cantitatea și a „fura la cântar”. Clipurile care circulă pe internet arată fie adevărate linii de injectare a cărnii, fie oameni care injectează manual fiecare pui. La o capacitate de până la 35 de tone de carne pe zi, la AVIS ar fi fizic imposibil să stea cineva să injecteze manual fiecare pui. Cât despre o linie automatizată de injectare, aceasta ar trebui să aibă dimensiuni semnificative pentru a face față la asemenea productivitate și ar fi imposibil de ascuns de ochii organelor abilitate de control. În plus, acesta este și unul din motivele pentru care fermele și abatorul AVIS 3000 își deschid deseori porțile către public și vizitatori, pentru ca aceștia să se convingă că, cel puțin în cazul lor, injectarea cărnii este doar un mit! Pentru public, însă, e bine să știe despre această tactică și să ia decizii de cumpărare informate!

Nu mă plâng că am ratat șansa de a vedea cum este tranșată carnea, pentru că ce a urmat a fost infinit mai plăcut – pauza de prânz! Rămânând în tematica zilei, gazdele ne-au invitat la masă într-un local de poveste din Șoimuș, numit La Căsuță, pentru a gusta exact din carnea de pui produsă în Hunedoara. Dacă n-ați mâncat încă, mergeți și gustați ceva înainte de a continua să citiți, pentru că urmează să vă descriu un adevărat festin!

La aperitiv am degustat produse din magazinele PRO HD, în care sunt desfăcute atât produsele AVIS 3000, cât și ale altor producători locali din Hunedoara. Mi-au plăcut mult brânzeturile și cele 3-4 feluri diferite de zacuscă, dar vedeta aperitivului a fost, indubitabil, pastrama din pulpe de pui! Recunosc că nici nu știam că există sau că se produce în România așa ceva, dar a fost un produs pe care mi-ar plăcea să-l gust mai des!


Supa cu tăiței făcuți în casă mi-a amintit de (deja celebră în rândul celor cu care călătoresc prin Europa) supa de la Kutina, genul ăla de mâncare pe care abia o aștepți și care te unge pe esofag și pe suflet.

Curcubeu pe cerul gurii și o absolută încântare a simțurilor a fost felul principal, tocănița de inimi, pipote și ficăței cu mămăliguță. Noi, acasă, suntem mari mămăligari, iar tocănițe și tochituri am tot mâncat prin majoritatea restaurantelor tradiționale din România prin care am călcat. Am testat și din cele oltenești, și moldovenești, și muntenești, și dobrogene și maramureșene, dar toate au fost detronate de această tocăniță hunedorensis (cer drepturi de autor pe denumire! :P ). Ca să vă faceți o idee, pipotele (care sunt, de obicei, destul de cartilaginoase) ni se topeau în gură. Pricepera bucătarului sau calitatea cărnii? Eu sunt sigură că ambele au contat foarte mult!

Și pentru că ce rost are să te așezi de la o astfel de masă dacă nu simți că explodezi când te ridici (glumesc; copii, nu faceți ca mine), mi-am pus amibiția și cu acest papanaș delicios, dar monstruos.

Săru-mâna pentru masă, dar ziua nu s-a încheiat! Programul a continuat cu vizită la ferma de găini ouătoare și la centrul de colectare a ouălor de la Mintia. În complexul avicol integrat AVIS 3000 există două ferme de găini ouătoare crescute liber, de câte 100.000 de capete.


Ce mi-a plăcut la această oprire este că mi-a dovedit din nou că la AVIS totul este construit cu cap. Într-o fermă erau găinile ouătoare, de acolo ouăle erau transportate prin intermediul unor benzi până în afara halei, unde erau așezate manual în cofraje și duse în imediata apropiere, la centrul de colectare a ouălor. Aici, prin procese semi-mecanizate, ouăle erau sortate, repartizate pe categorii de greutate (pe mărimi similare celor de la articolele de îmbrăcăminte,  S, M, L, XL etc.), ștampilate cu cifra 2 (corespunzătoare ouălor de găini crescute în hale la sol), ambalate (în timpul vizitei noastre, lucrătorii tocmai ambalau ouă pentru Lidl) și depozitate sau distribuite. Tot procesul de la A la Z într-o singură fermă!


După ce am terminat cu partea de producție, am oprit câteva minute și la unul din magazinele de desfacere: magazinul PRO AB&HD din Deva. Cei de la AVIS 3000 au deschis în 2012 un magazin cu produse alimentare “made in Hunedoara”. La scurt timp li s-au alăturat și alți producători din industria alimentară a județului Hunedoara. În prezent, produsele AVIS sunt comercializate în 8 magazine AVIS, 20 magazine PRO HD din județul Hunedoara, dar și dincolo de granițele județului, în patru magazine PRO AB & HD deschise în Alba Iulia. 
Mai mult, în parteneriat cu un producător local, AVIS a dezvoltat o linie de mezeluri sub brandul „La Grasu”, comercializată în exclusivitate prin magazinele PRO HD. Consumatorii se pot delecta cu parizer, crenvurști, piept și pulpe afumate - pastramă tradițională, produse exclusiv din carne de pui AVIS (ca cele pe care le-am degustat la prânzul de La Căsuță).

Despre AVIS 3000
Dacă ar trebui să explic AVIS 3000 într-o propoziție, asta aș spune că este: unul din cele mai mari complexuri avicole integrate din România ce produce, distribuie și comercializează ouă proaspete și carne de pui neinjectată. Dar până să ajungă la nivelul de astăzi, au avut de depășit multe obstacole!
Totul a început în anul 2001, într-un climat economic deloc propice investițiilor. Atunci, familia State – o familie de avicultori foarte pasionată de munca lor, a preluat ruinele fostei Avicola, încercând să o revitalizeze. În 11 ani de la preluare, AVIS a reușit să pună la punct un complex integrat de creștere a puilor de carne și a găinilor ouătoare, producând totul, de la puii de o zi, până la furajele necesare și abatorizarea puilor de carne. Până în 2013, toate fermele grupului AVIS au fost retehnologizate, modernizate după standardele UE și aflate în producție. Ultima investiție finalizată de curând constă într-o primă hală nou-nouță, construită din temelii, destinată creșterii tineretului de găini ouătoare.

În prezent, după aproape 20 de ani, grupul de firme AVIS înseamnă un nume important în industria avicolă din România, dezvoltat cu capital 100% românesc.

Mi-a făcut plăcere să aud majoritatea acestor informații direct de la Alina State, administratorul AVIS 3000, o tânără antreprenoare care conduce de mulți ani acest business de succes. M-a impresionat și dorința ei de a investi în comunitate, de a crea și alte afaceri locale după standarde înalte, de a „da înapoi” și de a-și crea prin propriile forțe un „acasă” așa cum i-ar plăcea ei să fie.

Distribuție în Craiova
Dacă v-am făcut curioși, las aici locurile unde găsiți carnea AVIS 3000 în Craiova: Aliumcor, Denval, Micodo Exim, Nicodorel, Binvilli, Moda Zilei, Rio, Pemial 1, Pemial 2, Voidocris, Pedra, Malina, Camvlarom, Kiss Nacht, VMG, Carmacram, Exflor Retail, Silsma.
Dacă aveți un magazin de profil în Craiova și sunteți interesați să adăugați produsele AVIS 3000 la oferta voastră, Scăiceanu Sebastian – 0729 162 444 este responsabilul de distribuție în Craiova.

De final, câteva gânduri cu care am rămas după o zi de vizită la complexul avicol integrat AVIS 3000 din Hunedoara:

  • Fermele, fabrica de furaje și abatorul AVIS 3000 sunt localizate în 4 sate din apropierea Devei (Șoimuș, Mintia, Leșnic și Bălata), dispuse pe o distanță de vreo 20 km. Cred că e mare lucru că există un un angajator de tradiție care să absoarbă forța de muncă din județ.


  • Pe lângă creșterea efectivă a găinilor, la AVIS majoritatea proceselor conexe se fac „in house” (cum am mai zis, ei au propria fabrică de furaje, propriul abator, propriul lanț de magazine, mașini și personal de distribuție, incinerator propriu pentru deșeuri etc). Recunosc și apreciez perfecționismul din spatele acestor acțiuni, doar știm cu toții că ce face omul cu mâna lui e bun făcut.

  • Pe parcursul vizitei la fermele AVIS am schimbat cel puțin 5-6 echipamentele de protecție de unică folosință (halat, botoși și bonete). La fiecare fermă există covoare cu soluții dezinfectante pe care am călcat și la intrare și la ieșire. Am mai spus-o în articol, dar mi s-a părut că cei de la AVIS nu lasă nimic în voia sorții și cu siguranță nu fac rabat de la regulile privind sănătatea și securitatea la locul de muncă.



  • Se discută mult despre faptul că, în alte industrii (cum ar fi, spre exemplu, cea a lemnului), se comercializează sau exportă mult produse brute, pierzându-se astfel valoarea adăugată a produselor finite. Mi-a plăcut că cei de la AVIS au creat parteneriate cu firme locale în vederea procesării cărnii de pui și a vânzării mezelurilor astfel obținute.


Cred că ce m-a impresionat cel mai tare la finalul vizitei la complexul avicol integrat AVIS 3000 din Hunedoara a fost realizare că SE POATE! Se poate să fii profesionist, să atingi standardele, să-ți respecți principiile și să nu faci compromisuri! Cele mai bune felicitări pentru cei care fac posibilă existența unei asemenea companii în România ar fi ca noi să le căutăm și cumpărăm produsele în magazine.  


#PrinHD2019 este un eveniment organizat de Călin Bobora. Evenimentul este sponsorizat de AVIS3000. Ne-au fost alături magazinele PRO HD & AB, Cafeneaua Jos Pălăria, Restaurantul Bulevard by Raul, cotidianul Glasul Hunedoarei și radio BIG FM.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu