27 ianuarie 2020

Festin cu branza si vin: Delaco si Domeniile Samburesti


Aho, aho, copii și frați, mai o brânză am mâncat, un vin bun am degustat... Unde? Cum unde? La Brânzeturi cum se cuVin; că era și păcat să nu continue și în 2020 evenimentul-fanion al bloggerilor olteni. Prima degustare pe noul an ne-a pus în farfurii și în pahare produse de la prieteni și parteneri cu tradiție ai evenimentului.  6 tipuri de brânză și 6 tipuri de vin ne-au încântat papilele gustative. Citește în continuare ce am gustat, degustat și învățat la cea mai recentă ediție Brânzeturi cum se cuVin!

Sursă foto: Daniel Botea
Ediția #34 a evenimentului lunar Brânzeturi cum se cuVin (și numărul #14 la care particip eu) a fost organizată de Asociația Bloggerilor Olteni și DictionarCulinar.ro. Gazda degustării a fost colegul Daniel Botea din partea AsBO, care a prezentat evenimentul și formatul, dar și brânzeturile și asocierea brânzeturi – vin. (Daniel și-a dus mai departe pasiunea și este, în prezent, degustator autorizat de brânzeturi, dar și masterand la Expertizare Viti-Vinicolă la Facultatea de Horticultură din Craiova.)

Șef peste vinuri – colegul, somelierul și connaiseur-ul (pe șleau, expertul în vinuri) Narcis Neagoe.


Sursă foto: Daniel Botea

Materialul de „studiu” a fost pus la dispoziție cu generozitate de sponsorii evenimentului: vinurile de Domeniile Sâmburești, iar brânzeturile de Delaco. Am învățat pe brânci, timp de 5 ore, în “sala de curs” de la etajul I al restaurantului Ribs House Craiova (Strada Împăratul Traian, nr. 215C, vis-a-vis de Piața din Valea Roșie).

Ce am degustat la Brânzeturi cum se cuVin #34


1.            Chardonnay + Havarti Castello


2.            Roze (Cabernet Sauvignon & Merlot) + Cașcaval Sofia



3.            Pinot Noir + Emmentaler Delaco



4.            Fetească Neagră + Irish Cheddar Delaco D'Excepție



5.            Merlot + Maasdam Delaco D'Excepție



6.            Cabernet Sauvignon + Grana Padano Delaco D'Excepție




Dintre toate asocierile, preferata mea a fost #6, cea care a reunit un Cabernet Sauvignon de Sâmburești lejer, nu foarte taninos, cu brânza mea preferată din toate timpurile, Grana Padano.

De obicei, Cabernet-ul este privit ca un soi de vin „serios”, destul de robust, cu o structură bună a taninilor, aciditate solidă și componente aromatice bogate, de fructe negre. La varianta celor de la Domeniile Sâmburești am descoperit niște tanini mai supli, a căror blândețe s-a înțeles de minune cu maturitatea caracteristică a brânzei Grana Padano.

Soră bună cu Parmigiano-Reggiano, Grana Padano este și ea o brânză tare, cu crustă, interior granulat, aromă de nuci gust fin, așezat comod la limita dintre dulceag și ușor sărat. Iar dacă Parmigiano-Reggiano e considerat Regele Brânzeturilor, cinstit ar fi să-i acordăm și Grana Padano statutul – meritoriu – de Regină! Pentru palatul meu, ea aduce cea mai mare satisfacție gustativă!

Dacă ar fi să folosesc câte un singur cuvânt pentru a descrie vinul, brânza și asocierea, alegerile mele ar fi: BLÂNDEȚE / PERSONALITATE / SIMBIOZĂ.


Sursă foto: Daniel Botea

Ce am învățat la Brânzeturi cum se cuVin #34

Avidă să descopăr lucruri noi, am ascultat fermecată, dar și cu pixul în mână, toate poveștile și informațiile pe care ni le-au dat Daniel și Narcis despre brânzeturi și vinuri. Ca de obicei, niciunul dintre ei nu s-a zgârcit, făcându-mă să plec de la degustare cu tolba plină de lucruri nou descoperite.

Spre exemplu, nu cunoșteam până acum povestea vinurilor de Sâmburești, care-și trag rădăcinile (metaforice) din vii puse pe dealul Sâmburu încă de pe vremea lui Mihai Viteazu. După ravagiile făcute de filoxeră, Vintilă Brătianu, boier, politician și proprietar de vie în podgoria Sâmburești, a adus un prieten oenolog francez, pe numele său August Joseph Ville, pentru consultanță. Acesta i-a recomandat să defrișeze toată via și să o înlocuiască cu soiuri franțuzești. Decizia lui Brătianu de a replanta s-a dovedit una inspirată atunci când, în 1926, vinurile sale bordeleze au câștigat medalia de aur la Expoziția Universală de la Paris. Se pare că și comuniștii ar fi apreciat calitatea vinului de Sâmburești, acesta fiind vinul de protocol al nomenclaturii și, aparent, și vinul preferat al lui Stalin.


Cu speranța că v-am trezit curiozitatea cu privire la brânzeturile și vinurile pe care le-am degustat, vă urez poftă mare și noroc!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu