08 octombrie 2021

Cu bocceluta prin #HunedoaraNestiuta

Acum 2 ani participam la primul meu #prinHD, un proiect de redescoperire a Hunedoarei turistice & economice. Am mers atunci pe urmele puilor neinjectați de la AVIS 3000 și ne-am bucurat de un răsfăț culinar nivel MasterChef. Anul acesta, gașca de bloggeri a ajuns din nou pe plaiuri hunedorene la invitația lui Călin, care ne-a propus un program cu o temă care ne-a intrigat: Hunedoara Neștiută! Dacă n-am răspuns câteva zile, să știți că am fost prin peșteri, pe dealuri & coclauri. Un rezumat al excursiei noastre în inima Hunedoarei puteți citi în continuare, urmând să revin cu articole dedicate pentru obiectivele-vedetă ale zonei!

Sursă foto: Daniel Botea

Întregul weekend s-a dovedit a fi unul de excepție, în care am făcut … de toate! Am mâncat faguri din Valea Mierii, am explorat Peștera Curată, ne-am bucurat de costume și bucate tradiționale, am luat la pas minunatul Ținut al Pădurenilor și-am plecat la vânătoare de fosile vechi de peste 60 de milioane de ani! Dar, mai presus de toate, am întâlnit niște oameni fascinanți, reale surse de inspirație, despre care cred că au fost adevărata descoperire a acestei excursii.

Sufletul întregului demers a fost Daniel Dobruțchi, primarul comunei Peștișu Mic, a cărui determinare de a pune comuna pe care o păstorește pe harta turismului intern (și, de ce nu?, internațional) m-a fascinat. Iar planul său este unul complex, integrat, care scoate în evidență descoperiri arheologice, profită de geografia locului, răsplătește eforturile producătorilor locali și așterne lumină asupra complexității etnografice a zonei! Toate acestea în timp ce încurajează antreprenoriatul în rândul consătenilor din cele 9 sate componente ale comunei, atrage investiții și se înconjoară de profesioniști a căror experiență pe diferite paliere și în diferite domenii îl poate ajuta să creeze ceva unic în România! Și-i doresc succes să realizeze tot ce și-a propus!

Puncte de interes în Peștișu Mic

Peștera Curată

Poate cel mai ambițios proiect (ambițios cam de 1,5 milioane de euro, ca să vă faceți o părere) este amenajarea complexului de peșteri din zonă, care se vrea transformat într-un obiectiv turistic major. În urma săpăturilor arheologice s-a descoperit că în aceste peșteri au locuit comunități de oameni de Neanderthal! Informații despre proiect ne-au fost oferite de dl. Dobruțchi, alături de Cristian Roman (doctor în istorie, arheolog, fost director al Castelului Corvinilor din Hunedoara, actualmente angajat la o firmă privată în domeniul arheologiei preventive) și Marius Achim (motociclistul poreclit Achimoto, pasionat de istorie, fondatorul parcului de reconstituire istorică Hunedava și voluntar la Ajută Satul).

Ce-am vorbit, ce-am povestit, v-oi spune mai pe larg într-o postare ulterioară, dar până atunci vă las cu câteva poze de la expediția pe care am făcut-o alături de gașca de bloggeri până la Peștera Curată. Drumul a fost greu, dar nu ne-am dat bătuți și am cucerit redută!

Valea Mierii

Tradițional, această vale era plină de vii, aici existând multe stupine primitive, în buturugi sau în coșnițe. Engrosiști evrei veneau dinspre Alba și cumpărau de aici miere, ceară, must. Actualmente, pe vale mai există câteva mii de stupine, îngrijite de câteva sute de stupari. Printre ei, familia Hodor - Gloria și Ciprian - din Josani, gazda noastră primitoare, care crește albine de 3 generații! Am auzit povești minunate despre bunicul și tatăl doamnei Gloria, ambii cu merite deosebite în dezvoltarea apiculturii regionale și naționale.

Pe lângă anecdote de familie, familia Hodor a împărtășit cu noi gustul proaspăt al fagurilor de miere, un pahar de hidromel, dar și informații despre ... viața în stup! Vizita în prisacă s-a dovedit informativă, domnul Ioan Ciprian Hodor, veterinar de meserie, făcându-ne o demonstrație de virtuozitate în ale albinăritului.

Punctul de gastronomie locală din satul Cutin

Umblând noi cu bocceluța #prinHD, am ajuns într-un tărâm care nu seamănă cu nimic din ce am vizitat până acum - în zonă și nu numai! 3 sate din componența comunei Peștișu Mic - Cutin, Dumbrava și Ciulpăz - fac parte din așa-numitul Ținut al Pădurenilor, un areal folcloric, etnografic și gastronomic aparte, cu propria identitate, puțin afectată de influențe externe și rămasă aproape neschimbată de-a lungul timpului.

Aici, în Cutin, o familie tânără păstrează vii obiceiurile, portul popular și bucatele alese ale pădurenilor și aleg să le împărtășească cu vizitatorii. Ana Maria și Daniel Mircea au acceptat propunerea primarului Dobrutchi și au înființat de curând un punct gastronomic local, deschizând porțile gospodăriei lor pentru cei care vor să descopere și să cunoască un pic din bogata tradiție pădurenească.

Așa am ajuns și noi să degustăm din celebre bucate pădurenești (ceaun, plăcinte), să admirăm costume populare minunate sau să ascultăm noua generație îmbrățișând și ducând mai departe tradiția locului prin melodii populare interpretate la saxofon.

Minunat a fost și drumul de întoarcere - vreo 6 km bătuți la pas într-un peisaj superb, printre case vechi, livezi roditoare, căpițe, pășuni și păduri ruginii.

Seara am petrecut-o alături de istoricul Dorin Petresc, un nesecat izvor de informații istorice și etnografice despre întreaga zonă! Din poveștile pe care le-a ascultat și documentat la fața locului de-a lungul timpului, ne-a împărtășit și nouă câteva spumoase (abia aștept să detaliez în alt articol pe blog și să aflați cine conducea casa la pădureni 😁).

Valea Roatei

Prin atâta istorie milenară, tradiție populară și muncă grea, Peștișu Mic își trage sufletul și se încarcă cu pace în curtea primitoare a Schitului Sf. Nectarie de la Eghina de pe Valea Roatei. Aici, într-o zonă naturală superbă, pe malul Petacului, schitul încă se construiește. Chiar dacă biserica, a cărei construcție a început în 2013, nu este finalizată, sute de credincioși se strâng aici în fiecare duminică, pentru a se ruga la moaștele Sfântului Nectarie, considerat ocrotitorul celor bolnavi de cancer.

Sursă foto: Daniel Botea

La o aruncătură de băț de schit există urmele unor foste cuptoare, folosite de romani pentru arderea calcarului și obținerea varului. Încă un obiectiv de scos la lumină și pus în valoare din punct de vedere turistic pe lista celor de la Primărie!

Primele lucrări în zonă au fost deja făcute: s-a nivelat și amenajat pe malul Petacului o zonă întinsă, care este deja folosită pentru târguri ale producătorilor de miere, diferite reuniuni ale cluburilor de motocicliști, dar și pentru relaxare.

Poate cele mai fascinante lucruri pentru mine de pe întreaga Vale a Roatei au fost fosilele de melci vechi de peste 65 de milioane de ani, când zona era fundul Mării Tetis (Tethys). Numită după Thetis, nimfă a mării sau zeiță a apei în mitologia greacă, această mare acoperea pământul înaintea formării oceanelor Indian și Atlantic. Se spune că Oceanul Indian, Marea Mediterană, Marea Neagră, Marea Caspică și Marea Aral sunt vestigii ale acestei mări.

Sursă foto: Cristi Nedelcu

Ce mi-a plăcut la nebunie aici a fost felul în care melcii fosilizați ne dădeau binețe de peste tot – de oriunde priveam, de oriunde pășeam, prin văi, în pietre, în Petac! Extrem de simpatici și instagramabili! :D Bonus pentru câmpurile de brândușe, și ele gingașe și colorate ca o zi de primăvară!

Iaca deja 4 obiective majore și extrem de diverse pe raza aceleiași comune – Peștișu Mic din județul Hunedoara; o zonă mustind de potențial turistic în așteptarea demarării lucrărilor și a grupurilor de turiști! Într-o pădure plină de copaci, cei din conducerea Primăriei nu pierd din vedere ansamblul – pentru a fi competitivi este nevoie de infrastructură (de acces, turistică, de comunicații).

Acolo unde nu este asfalt sau nu pot urca mașinile, cum este Pădurenimea, există posibilitatea urcatului cu mijloace de transport alternative (pe ATV-uri).

În zonă nu este semnal la telefon, dar problema este deja în lucru, s-a semnat un contract cu un operator pentru instalarea unei antene-releu.

Dacă acum câțiva ani cei care voiau să se cazeze în comună apelau la bunăvoința localnicilor, acum sunt primiți în pensiuni în care se pot bucura de tot confortul.

Gazda noastră în acest infotrip a fost Pensiunea Agroturistică La Fanu***, situată la ieșirea din satul Nandru spre Schitul Sf. Nectarie. Pe lângă camerele spațioase și primitoare, noi am mai luat cu asalt bucătăria modern mobilată a doamnei Claudia, dining room-ul interior și terasa exterioară acoperită. Alte facilități includeau un ciubăr (tentaaant!), șezlonguri pentru relaxare și biciclete pentru descoperirea împrejurimilor.

Baza noastră a fost dining-ul, acolo unde am petrecut cel mai mult timp – discutând, mâncând, degustând, glumind și făcându-ne prieteni. Nu pot să nu menționez, printre deliciozitățile gustate, virșli tradiționali, lichiorul de trandafiri de Damasc (curtoazie a familiei Diana și Cristi Nedelcu), țuica de la Marian sau clompi-ul lui Daniel!

Într-o scurtă vizită am trecut și pe la Casa Crăciun din Josani, o pensiune înconjurată de natură, așezată într-o locație superbă cu o priveliște pe măsură. Mi-a plăcut mult mixul de tradițional – mult lemn – cu geamurile mari din sticlă, care-i dădeau un aer ușor avangardist. Nelipsitul ciubăr se însoțea aici cu un grătar exterior, un balansoar, o trambulină pentru cei mici, un hamac îmbietor și o terasă din lemn populată de cei mai scumpi pisicei! Bineînțeles că pensiunea a devenit rapid fundalul perfect pentru ședința foto pe care toți ne-am înghesuit să o facem cu așa modele sexy!

Vizita s-a terminat mai repede decât speram (ce repede trece timpul când nu ai stres, griji și semnal la telefon), așa că am încercat să prelungim weekend-ul cu o ultimă oprire în drum spre casă – Cetatea Dacică de la Costești – Cetățuie! 3 kilometri pieptiș alături de gașca veselă la dus și 3 kilometri la vale, cântând în cor: "Potol, potol, potol, potol, stomacul meu e gol, și-o bere, și-o bere, sufletul meu cere" nu se puteau termina decât cu un prânz blogosferic câmpenesc.

Profit de ocazie (nu de alta, dar poate în următoarele articole uit) să le mulțumesc colegilor de trupă blogosferică, în special lui Daniel, Cristi și Dianei (colegii de mașină) și Xaarei (colega de cameră) pentru conversații.

Au mai scris despre excursia prin Hunedoara Neștiută colegii:

Daniel Botea

Cristi Nedelcu

Diana Nedelcu

Marian Buzărnescu

Xaara Novack

Mirela Coman

Ne recitim curând cu articolele dedicate despre Peștera Curată, Valea Mierii și Punctul gastronomic local din Cutin!

***** Vizită din seria #HunedoaraNeștiută - Eveniment organizat de către Primăria Peștișu Mic în colaborare cu Pensiunea FAN și Călin Bobora.