15 iulie 2022

Aventura Baloanelor - Când vrei să zbori, doar cerul este limita

Cine crede-n zbor e stăpân peste zare.”, zicea Blaga, iar miercurea aceasta, într-o zi norocoasă de 13, am cucerit cerul Olteniei. Fără să fiu cea mai aventuroasă persoană de la scara mea, mi-am impus în ultima perioadă să nu (mai) refuz oportunitățile de a explora noi experiențe și senzații. Cum zic englezii, să-mi dau voie să “live a little”. Bine, nu-mi propun momentan să fac ceva extrem ca bungee sau parașutism (deși, hei, cine știe ce-mi rezervă viitorul?), dar zburatul mi-a plăcut întotdeauna, fie că citeam despre el în cărțile lui Jules Verne, fie că-mi cheltuiam economiile pe bilete de avion încoace sau încolo. Dorința de a zbura cu balonul cu aer cald, mai veche și ea, s-a concretizat abia acum, în 2022, chiar la o aruncătură de băț de Craiova. Dacă vă tentează și pe voi o astfel de super-experiență, vă povestesc în continuare tot ce trebuie să știți. 😊

Luată de vânt, la intrarea în balon. :)) Foto: Daniel Botea

Zborul cu balonul – o dorință mai veche

Cred că primul zbor cu balonul live l-am văzut în Turcia, în Cappadocia, prin 2010. Baloane plutind lin peste un peisaj de vis... părea o experiență intangibilă. Mi-a rămas ideea zborului acolo, în suflet, și, fix 10 ani mai târziu, în Franța, la Paris, cumpăram bilete pentru o ridicare cu balonul cu heliu Generali, ancorat în parcul André Citroën. Vremea schimbătoare ne-a dat, însă, planurile peste cap.


Nu mi-a trecut de dor decât cu terapia clasică, prin shopping. Ajunsă acasă, am comandat un foto-tapet de perete și puf, de câțiva ani mă trezesc dimineața și lucrez ziua cu imaginea magnifică a baloanelor cu aer cald ce zboară peste templele din Bagan, Myanmar în fața ochilor. Poate e un semn...


Cum am aflat de Aventura Baloanelor

La acel moment îi cunoșteam deja pe cei de la ARIES Oltenia – Diana, Silviu și Flori –, colaborasem pe câteva proiecte în anii anteriori și știam că, în 2016, împreună cu incubatoarele de afaceri din Vidin și Montana (Bulgaria), au achiziționat 2 baloane cu aer cald prin proiectul “Aventura cu balonul, un nou produs turistic transfrontalier”. (De fapt, într-o deplasare pe un proiect la Vidin am avut șansa unei fascinante discuții extinse cu Mihai Ilie, parte a echipei, unul din primii piloți de balon cu aer cald din România și instructorul lui Silviu.)


În aceeași perioadă ne-am întâlnit și pe la târguri de turism unde promovau această nouă experiență turistică, precum și prima ediție a Festivalului “Aventura baloanelor”, pe care au organizat-o în septembrie 2019 la Aerodromul Cilieni – Băilești. A fost primul festival al baloanelor cu aer cald organizat la sud de Carpați!

Pe lângă zboruri cu balonul cu aer cald și participări la festivaluri, gașca de la Aventura Baloanelor s-a apucat și de școală. Da, da, în 2021 au înființat prima școală privată pentru licențierea piloților de baloane cu aer cald din România, oferind celor interesați cursuri teoretice și practice cu calificarea de clasă balon cu aer cald.

Cum am ajuns efectiv să zbor cu balonul cu aer cald

Miercuri pe înserat ne-am strâns în gașcă blogosferică + gașcă balon-aventuroasă la piscina de la Sky Fun Predești (cam la 18km de centrul Craiovei - dacă vreți să vă faceți o idee despre amplasament, căutați în Google Maps Aerodrom Predești SkyFun, căci da, aici poți să zbori și cu un avion ultraușor). 


După ceva bălăceală, cină, discuții preliminare despre Aventura Baloanelor și o mică prezentare a ceea ce va urma, am purces cu toții pe câmpul din apropiere pentru pregătirile pentru umflarea balonului.


Pentru mine, asta a fost una din cele mai interesante părți, mai ales că pilotul nostru, Silviu, ne-a și povestit de-a fir a păr toți pașii, toată tehnica și toată logica din spatele acestui zbor cu balonul. Desigur, când vezi câtă muncă și cât efort implică, valorezi cu atât mai mult experiența propriu-zisă de zbor!

Colegii mei bloggeri, mai implicați și mai responsabili, au ales să pună umărul serios la umflarea balonului. Pentru că se supune acelorași reguli ca orice altă aeronavă, una din condițiile pe care trebuia să le îndeplinească orice participant la pregătirea și ridicarea balonului era să nu fi consumat alcool. Motiv pentru care am preferat să capturez cât mai în detaliu întreg procesul de la distanță, în compania unor vinuri oltenești de la Sâmburești. 😊

Prinsă în flagrant :D Foto: Daniel Botea

Zborul cu balonul cu aer cald

Practic, ca să vă trec puțin prin proces, uite ce am reținut eu că s-a întâmplat: nacela (coșul în care stai), anvelopa (partea care se umflă) și restul componentelor (arzătoare, butelii, cabluri, ventilatoare etc) au fost date jos din remorcă. 

Desigur, eu am ajutat prinzând și un apus superb cu mașina și butelia.


Pe nacelă au fost montate arzătoarele în timp ce anvelopa era desfășurată la sol, iar cablurile erau ancorate la sol. Ulterior, cu ajutorul unui ventilator de mare putere s-a început umflarea balonului. Prilej cu care ne-am făcut și noi câteva poze tip Top Gun în bătaia vântului “în gura balonului”.

După ce am eliberat zona s-a trecut la folosirea arzătoarelor! Un adevărat spectacol – te simțeai un pic ca pe vremuri, la concert la Sistem! Aerul cald a făcut balonul să se îndrepte la verticală. Eram gata de ridicare! 😊


Deoarece pentru zborul liber cu balonul de aer cald este nevoie de diverse aprobări și condiții, una din ele fiind ca balonul să fie aterizat cu cel puțin o jumătate de oră înainte de apus, noi am făcut ridicări și coborâri în balonul ancorat la sol.


Decolarea, întreg zborul și chiar și aterizarea sunt foarte line – întreaga senzație este de plutire în siguranță. Bine, este posibil să fie la mijloc și știința pilotului nostru și prietenului meu, Silviu Bratu, cu care n-am pierdut ocazia să-mi fac un selfie la înălțime. Apropo de asta, posibil să fie din cauză că am zburat pe întuneric, dar frica mea de înălțime nu și-a făcut simțită prezența.

Scuzați calitatea, eram aproape pe beznă 

Fascinante mi s-au părut și momentele în care se folosește arzătorul. Cred că abia atunci am realizat că nu e niciun motor, nicio componentă electrică, nimic tehnologizat care face miracolul zborului să se întâmple. E o combinație stranie de științe de bază (fizică, chimie), elemente ale naturii (vânt), cunoștințele și talentul pilotului. Și tu, călător în nacelă, la mâna lor, nu poți face altceva decât să te bucuri de senzația din stomac, de peisajele pe care le cuprinzi cu ochii și de dorința să dureze cât mai mult.


Desigur, distracția nu s-a terminat odată cu coborârea din nacelă. Procesul de strângere a balonului e aproape la fel de interesant ca umflarea acestuia, mai ales când are loc pe întuneric, la lumina farurilor, alături de câteva zeci de entuziaști care vor să ajute, dar care habar n-au ce fac. Flori, mulțumim că ne-ai suportat și ne-ai ghidat! 😊


Și nu, nu s-a terminat totul nici odată cu strânsul urmelor, ci ne-am mai bucurat de companie în cadrul festivității de decernare a diplomelor! <3

Foto: Daniel Botea

Râdem, glumim, dar cum faceți să vă dați și voi cu balonul cu aer cald?

Da, cred că puteam începe lejer cu informațiile acestea, că bănuiesc că pentru ele ați venit aici.

Aventura Baloanelor organizează atât zboruri ancorate, cât și zboruri libere, pentru grupuri de 2-4 persoane (mai multe nu încap fizic în nacelă). Despre zborul ancorat v-am povestit. Cât despre zborul liber, din câte am înțeles, este vorba de zboruri de 40 minute – 1h, în care se decolează dintr-un punct fix și se aterizează ... unde te duce vântul. Balonul poate urca destul de mult, dar pe la un 700m altitudine este perfect pentru a putea să vă bucurați și de peisaj, dar să și distingeți ce vedeți. După aterizare, echipa din balon ia legătura cu echipa de la sol, care vine și vă recuperează. Cum prima variantă am bifat-o deja, acum drăcușorul de pe umărul stâng îmi șoptește să vedem despre ce este vorba și cu zborul liber...

Voi puteți să optați pentru oricare variantă, în funcție de preferințe, fobii, buget disponibil șamd. Altă chestie faină, în caz că vă ocupați, cumva, de organizarea de evenimente, este că puteți oferi invitaților experiența memorabilă a unei ridicări cu balonul ancorat.

Să discutăm la obiect, cu lista de prețuri în față (valabilă la data publicării articolului, în iulie 2022):


Pentru zboruri libere:

Individual: 150 euro / persoană

Grup 4 persoane: 550 euro / grup

Zbor VIP pentru 2 persoane (cereri în căsătorie): 500 euro


Pentru zboruri ancorate:

Zbor ancorat: 600 euro / oră (aprox 50 persoane)


Pare mult? Pare, un pic, dar după ce vezi tot procesul și înțelegi logica, munca și consumabilele, începe să nu mai pară chiar așa de mult.

Ați zburat cu balonul în altă parte și tindeți să comparați prețurile de acolo cu cele de aici? Și asta e corect, dar rețineți că, în Cappadocia, spre exemplu, acum-acum costă 170 euro / persoană zborul cu balonul cu capacitate de 28-30 persoane. Evident, calculul hârtiei diferă.

Dacă sunteți cuceriți de perspectiva zborului, puteți să faceți extra-research pe Instagram sau Facebook, pe pagina Aventura baloanelor sau în grupul Aventura baloanelor - zbor cu balonul cu aer cald.

Detalii suplimentare și programări la aventuracubalonul@gmail.com sau la 0769.272.790 – Silviu Bratu.


Și, dacă ați citit acest articol și vă hotărâți să faceți cuiva o surpriză sau să vă bucurați chiar voi de această experiență, dați-mi un mesaj să-mi spuneți, să-mi fie și mie drag. 😊



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu