Ziua 2 a Festivalului Shakespeare de la Craiova a avut, pentru mine, 2 momente principale: reluarea spectacolului inaugural "Mult zgomot pentru nimic", prezentat de Teatrul Globe din Londra, și spectacolul "Cum vă place" al Teatrului Național din Budapesta. Deși capul de afiș a părut să fie piesa jucată de unguri (mai mult datorită numelui lui Silviu Purcărete, ce semnează regia spectacolului), nu-mi voi ascunde înclinația pentru piesa londonezilor, care m-au încântat de la un cap la altul.
De la ora 16, foaierul Teatrului Național "Marin Sorescu" din Craiova a fost scena improvizată pentru reluarea piesei inaugurale a festivalului, "Mult zgomot pentru nimic" a celor de la The Globe (regia Max Webster), menită să fie jucată în aer liber în Piața William Shakespeare. Nici n-a fost nevoie de decoruri, pentru că artiștii au umplut excelent spațiul cu verva și însuflețirea lor, cu joc și cântec, cu portocale, cu râs și lacrimi, toate dozate perfect, strunite perfect, împrumutate nouă mai mult ca perfect. Delicios accentul, naturală și credibilă interpretare, demni urmași de trupă ai marelui Will! O demonstrație actoricească, o interpretare în dulcele stil clasic, o comedie spumoasă presărată cu umor englezesc, "Mult zgomot pentru nimic" m-a făcut să mă îndrăgostesc atât de personajele de pe scenă, cât și de actorii care le-au interpretat (doamnelor, la unison: Beeneedick!). Simon Bubb, actorul care l-a interpretat pe Benedick, și-a dovedit umorul și în afara scenei, postând pe contul său personal de Twitter, cu câteva zile înainte de sosirea la Craiova, următorul mesaj: "And so the Much Ado crowd heads to Romania. I can only hope this will in some way offend UKIP and the Daily Mail." :)
Imagini de la prima reprezentație a celor de la teatrul Globe în Craiova:
Ora 20 a strâns o sală plină de teatrofili veniți să vadă piesa "Cum vă place", regizată de Silviu Purcărete. Cel mai bun mod de a descrie spectacolul de pe scena a fost și unicul meu răspuns la întrebarea post-reprezentație "Ți-a plăcut piesa?", "- A fost exact cum mă așteptam". Spectatorul obișnuit cu stilul lui Purcărete se așteaptă să fie transpus într-un univers purcăretian, cu standarde ridicate până la limita de sus a absurdului, a paranormalului, a imaginarului, a straniului - sau fără limită de-a binelea, și exact asta am primit. Cerbul care ne arată degetul mijlociu, oile-femei care behăie postmodern în timp ce rumegă pătrunjel (leuștean? busuioc?), piticul țopăitor, decorul ce transcende planurile, muzica copleșitoare (în special pianul) și reprezentarea lumii ca scenă - toate au fost grandios-purcăretiene. Nu puteam să nu observăm forțarea prejudecăților, misoginismul și jocul genurilor - actori jucând roluri de femei deghizate în bărbați, sărutându-se cu actrițe jucând roluri de bărbați. Actorii unguri s-au achitat bine de sarcină, chiar dacă bariera lingvistică ne-a forțat în repetate rânduri să părăsim postul de observație a scenei și actorilor pentru o mai bună înțelegere a replicilor.
Astăzi revin în sălile Naționalului craiovean pentru 2 puneri în scenă ale piesei "Richard III". De la 17, în sala I.D. Sârbu, în interpretare sud-africană, iar de la 20, în sala Amza Pellea, pentru spectacolul Teatrului Național din Beijing (China). Programul complet, aici.
Au mai scris despre "Mult zgomot pentru nimic" și "Cum vă place" Anda, Iulian aici și aici, Daniel, Cosmin aici și aici și Mădălina. Blogosfera oltenească a mai fost reprezentată la spectacolele de ieri și de Rareș, Andrei, Minerva și Daniela (ultimele 2 venite tocmai de la Târgu Jiu)!
Nu închei fără să mulțumesc celor de la Teatrul Național "Marin Sorescu" Craiova pentru acreditarea de presă care îmi permite să vă țin la curent aici și pe Facebook cu informații despre manifestările Festivalului Internațional Shakespeare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu