18 aprilie 2022

Festin cu branza si vin - Delaco si Crama Budureasca

Burgundia, Bordeaux-ul și Dealu Mare sunt pe aceeași paralelă. Iată o bucată de informație prețioasă cu care sunt mai bogată după încă o degustare reușită din seria de evenimente Brânzeturi cum se cuVin. Nu e de mirare că vinurile cramei Budureasca, situată în această rodnică zonă viticolă, sunt printre cele mai premiate la concursurile de profil din țară și străinătate! Note mari și aprecieri le-am acordat și eu, mai ales după ce le-am degustat în asociere cu excelentele brânzeturi Delaco într-un decor de vis (și de patrimoniu!) din Craiova. Ce-am degustat, ce-am aflat și cum ne-am bucurat de o nouă aventură culinaro-bahică, aflați în continuare!

Sursă: Daniel Botea

Ediția #42 a evenimentului Brânzeturi cum se cuVin (și numărul #21 la care particip eu) a fost organizată de Asociația Bloggerilor Olteni și DictionarCulinar.ro la Trattoria Il Calcio din Craiova. Gazdă ne-a fost colegul Daniel Botea din partea AsBO, care a prezentat evenimentul și formatul, dar și brânzeturile de la Delaco, el fiind degustător autorizat de brânzeturi. Șefi peste vinuri au fost Cristina Bolovan de la Crama Budureasca, care ne-a dat câteva repere cu privire la podgorie și crame, și al nostru Narcis Neagoe, care ne-a încântat, ca de obicei, cu informații aplicate despre vinuri.

Cum vă spuneam mai sus, viile Budureasca din zona viticolă Dealu Mare, una dintre cele mai cunoscute din România în ceea ce privește producția de struguri, este localizată pe “Paralela vinului”, la aceeași latitudine cu celebrele podgorii Bordeaux și Burgundia din Franța. Cei de la Budureasca recoltează struguri de calitate de pe circa 270 de hectare, aceștia intrând apoi pe mâna lui Stephen Donnelly, de 20 de ani oenolog al cramei. Acest englez cu origini scoțiene școlit în Australia și SUA, cu sezoane de vinificație din Anglia și Ungaria până în Africa de Sud, India și China, este axat pe vinuri din lumea nouă. Strategia lui s-a dovedit una de succes, aducând cramei peste 300 de medalii obținute de-a lungul timpului la concursuri de profil din lume. Astăzi, vinurile de la Crama Budureasca se comercializează în 23 de țări, iar cei care vor să se bucure de o experiență autentică la fața locului pot să viziteze crama, să se bucure de o degustare sau de un atelier de cupaje.

Și noi ne-am bucurat de cele 4 vinuri din gama Premium (segment disponibil exclusiv pentru HoReCa) propuse la degustare - vinuri fine seci, de calitate, parțial sau integral maturate în butoaie de stejar și învechite la sticlă cel puțin 3 luni înainte de lansarea pe piață.

Ce am degustat la Brânzeturi cum se cuVin #42

1. Premium Chardonnay + Havarti Castello

Am deschis seara cu o combinație de brânză maturată semi-tare și vin baricat (50% din Chardonnay a fost maturat în butoaie de stejar). Chiar dacă Chardonnay-ul nu are o aromă deosebită, cel de la Budureasca, vinificat în stil de lume nouă, a primit o dulceață de fructe coapte și onctuozitate de la butoi. În plus, baricul i-a oferit structură și complexitate, astfel încât a putut să se echilibreze perfect cu un Havarti danez super premium maturat.

Foarte versatil, acest tip de brânză merge cu orice vin pentru că are toate savorile. Bogat și cremos pe o parte, cu o dulceață ca de caramel, dar și cu un gust sărat și o textură crocant-sfărâmicioasă, e posibil ca Havarti să fi fost regina brânzeturilor din această seară. Dacă hotărâți să o căutați în magazine, vedeți că este comercializată sub brand-ul Castello, o gamă de brânzeturi de excepție, ce reunește brânzeturi din ingrediente calitative, după rețete excelente.


Cum s-ar zice, am început seara cu un Bang!, iar acest pairing mi s-a lipit de suflet și a fost și opțiunea mea preferată la final. Îmi mențin părerea și vă recomand și vouă să vă bucurați de un vin echilibrat, o brânză savuroasă, ce creează o asociere tentantă.

2. Premium Fume + Emmentaler Delaco

În mod tradițional, numele de Fume vine de la un loc de pe Valea Loirei unde se face în mod tradițional Sauvignon Blanc (probabil Pouilly-sur-Loire, unde se produce Pouilly-Fumé – un vin alb sec obținut din struguri Sauvignon Blanc, considerat unul dintre cele mai venerate vinuri din Valea Loarei). Fume-ul de la Budureasca este un cupaj de Chardonnay, Sauvignon Blanc și Pinot Gris, toate soiuri franțuzești de origini geografice diferite (Valea Loarei, Burgundia și Alsacia), în butoi din lemn afumat. Acest asamblaj unic de 3 vinuri reunește, într-un uimitor echilibru, note de vanilie și tușe de stejar afumat ce potențează și mai mult dulceața Emmentaler-ului. De încercat!


3. Premium Busuioacă de Bohotin + Cașcaval Sofia Delaco

Cel mai anticipat vin al serii (cel puțin de doamne și domnișoare), Busuioaca de la Budureasca joacă la două capete. Pe de o parte te atrage cu renumele de vin aromat, fructat, dar te și încântă cu vinificarea în sec ce-i ia din dulceața excesivă. Noi l-am asociat cu cașcavalul Sofia, produs-tractor al celor de la Delaco, foarte popular și apreciat, pentru a crea un pairing exploziv.


4. Premium Shiraz + Gorgonzola Delaco D'Exceptie

Deși este un soi relativ nou în zona Dealu Mare, Shiraz-ul a găsit aici condiții propice pentru a-și forma arome și proprietăți cu totul speciale. Iar rezultatul a fost unul pe măsură: un vin roșu închis rubiniu, cu tanini bine integrați, gust intens de fructe de pădure și piper și nu mai puțin de 14,5% alcool! Unde mai pui că 40% din vin a fost și maturat în butoaie de stejar 12 luni, dând vinului un caracter fructat mai pronunțat, nu e de mirare că brânza care i-a zâmbit din farfurie a fost și ea una la fel de puternică. Shiraz, singurul vin cu condiment natural în structură a primit un partener de discuție foarte năbădăios, anume o brânză cu mucegai albastru, Gorgonzola dând naștere unei asocieri interesante, atât prin asemănare (condimentate), cât și prin contrast.


Ce am mâncat la Brânzeturi cum se cuVin #42

Pauza a venit la țanc pentru mine! Chiar înainte de Shiraz + Gorgonzola am intrat în atmosferă cu un minunat piept de pui cu gorgonzola. Numele oficial al preparatului, Suprema di Pollo Il Calcio con gorgonzola e tartufo piemontese, e în spiritul locului, restaurantul având specific italian.


Și, dacă tot mi-am ridicat singură mingea la fileu, trebuie să vă mai spun despre restaurant că este găzduit în Casa Vasile Mirică, o minunată clădire de patrimoniu din 1898. Aceea a fost perioada când s-a atins maximul de popularitate al stilului Art Nouveau, fapt vizibil în fiecare element ornamental de la exteriorul și interiorul clădirii. A fost o bucurie să pășesc în această casă veche despre care, până atunci, doar citisem în cărți de memorii, dar și să fac un tur al casei și să aflu mai multe de la proprietarul trattoriei. 

Sursă: Daniel Botea

Dacă sunteți din Craiova sau în trecere prin Craiova, puneți pe listă și acest restaurant pentru a vă bucura într-un loc de vis de preparate de excepție și, de ce nu?, de un pahar de vin bun, așa cum am făcut noi!

Cu speranța că am reușit și acum să vă trezesc curiozitatea cu privire la brânzeturile și vinurile pe care le-am degustat, vă urez poftă mare și noroc!

 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu