În majoritatea formelor ei, arta provoacă, ridică semne de întrebare și funcționează ca un catalizator pentru o profundă revoluție a gândirii. La o astfel de reflecție creativă ne-a provocat și Cristi Nedelcu (jurnalist, scriitor, dramaturg și blogger) prin piesa sa de teatru, Paso Doble, transpusă într-un spectacol al Teatrului “Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea jucat pe scena Naționalului craiovean cu casa închisă. O piesă de teatru cât un univers al emoțiilor adolescenților de pretutindeni, pe teme actuale, fierbinți, precum (cyber)bullying-ul, depresia și sănătatea mintală.
Într-un raport al agenției americane We Are
Social și al firmei de management al rețelelor sociale Hootsuite se arată că utilizatorul
mediu de internet cu vârsta cuprinsă între 16 și 64 de ani petrece - pe toate
dispozitivele - 6 ore și 58 de minute online pe zi. Concluzia: ne petrecem aproape
o treime din viață în fața unui monitor (și mă adaug statisticii deoarece, dacă
aș fi fost inclusă în studiu, probabil eram dintre cei care trăgeau graficele
în sus!).
Nu e de mirare, deci, că și trăim din ce în ce
mai mult pe internet. Cunoaștem persoane noi online, conversăm online, ne
împărtășim părerile online, ne destăinuim gândurile online. Și, cum este cazul
personajului Lucia (Oana Marcu) din Paso Doble, ne (auto)descoperim online, ne
îndrăgostim online și ... ne dezbrăcăm online. Încrederea în oamenii din
spatele ecranului, pe care doar credem că îi cunoaștem, este consecința (sau
cauza?) unei societăți alienate, care ne face să ne simțim deconectați de oameni,
relații, valori și norme. Și, asemenea unui bulgăre de zăpadă, acest fenomen se
rostogolește, crește și ne înghite până ajungem și noi totalmente alienați
social. Sau, mai rău, asemenea Luciei, depresivi, internați într-un sanatoriu
psihiatric în urma unei tentative de suicid cauzată de o campanie de
cyber-bullying.
Părinți*, iubiți, prieteni și colegi intră în malaxorul destăinuirilor și aflăm de la cele două cum fiecare le-a trădat, le-a înșelat încrederea sau le-a dezamăgit. Iar "oamenilor nu le plac învinșii, chiar dacă ei i-au învins." Ca-n viață.
*Mențiune de onoare pentru personajul Mama Amaliei (Gabriela Porumbacu), mama universală, generică, predispusă să-și dorească mai mult și mai bine pentru copiii ei, implicată activ în alegerile acestora și care, tot ca-n viață, își proiectează propriile visuri, aspirații și dorințe asupra lor.
Spectacolul își propune să aducă în prim-plan impactul bullying-ului pe internet asupra adolescenților, dar acesta e doar vârful icebergului. Piesa e și despre relațiile cu cei din jur. Despre depresie. Despre alegeri în viață. Despre dialog. Și am avut parte și de dialog, la finalul spectacolului, când, dintr-o sală plină ochi de spectatori, majoritatea adolescenți, câțiva au avut curajul de a-și împărtăși propria călătorie prin labirintul vieții.
Iar publicul matur i-a aplaudat și, sper, i-a înțeles:
Într-o oră de joc
actoricesc treci printr-un carusel de emoții și, la plecare, iei cu tine o mie
și una de întrebări. Într-o perioadă în care, pentru multă lume, sănătatea
mintală este mai fragilă chiar și decât cea fizică, arta e o cale de evadare.
Dar dacă arta s-ar transforma mai des într-un dialog generator de întrebări și,
mai ales, de soluții?
PASO DOBLE
un spectacol al Teatrului ”Anton Pann” din
Râmnicu Vâlcea
Text: Cristi Nedelcu
Regie: Constantin Florescu
Cu: Oana Marcu, Teodora Colț, Gabriela
Porumbacu, Tudor Andronic
Coregrafie : Andreea Duță
Scenografie: Doru Zanfir
Muzică: Mihai Balabaș și Marina Pingulescu
Imagine: Eduard Predescu
Sursă foto: Daniel Botea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu