04 aprilie 2022

Festin cu branza si vin - Delaco si Caii de la Letea

Despre cai se spune că sunt cea mai nobilă cucerire a omului, așa că nu e de mirare că un vin ce surprinde libertatea cailor Deltei este unul plin de noblețe și eleganță. Caii de la Letea au fost vinurile care au strălucit, în acompaniamentul brânzeturilor de la Delaco, într-o nouă degustare Brânzeturi cum se cuVin. Am avut parte de o seară plină (7 vinuri + 7 brânzeturi = ), fără să fie despre cantitate, ci despre distincție, povești, gusturi și arome. Ce-am degustat, ce-am aflat și cum ne-am bucurat de o nouă aventură culinaro-bahică, aflați în continuare!


Ediția #41 a evenimentului Brânzeturi cum se cuVin (și numărul #20 la care particip eu) a fost organizată de Asociația Bloggerilor Olteni și DictionarCulinar.ro. Ne-am strâns, ca de multe alte ori, în spațiul intim și prietenos de la etajul restaurantului Ribs House, pentru o seară pe cinste. Gazdă ne-a fost colegul Daniel Botea din partea AsBO, care a prezentat evenimentul și formatul, dar și brânzeturile de la Delaco, el fiind degustător autorizat de brânzeturi.

Povestitor peste vinuri, paharnic și somelier a fost “negustorul de vinuri bune” Dan Șendrea. El ne-a introdus în universul unic al podgoriei Sarica Niculițel din nordul Dobrogei, una din cele mai vechi (și cu tradiție) din România. Până să intrăm în pâine (adică în vin), domnul Șendrea ne-a purtat într-o călătorie prin arealul fascinant al Dobrogei, cu munți vechi și Dunăre mereu tânără, cu vânturi bizantine și vapori de apă care-și pun amprenta asupra terroir-ului local. E greu de înțeles ce înseamnă asta până nu simți pe propria-ți limbă aciditatea, dulceața și aromele specifice vinurilor dobrogene Caii de la Letea!

A mai fost prezent la degustare și Costel Cainamisir, un prieten vechi al bloggerilor olteni, pe care l-am cunoscut într-o viață anterioară (2016) la un alt eveniment Brânzeturi cum se cuVin.


Cu atâția iubitori de licori bahice la un loc, toată seara a curs vinul în pahare cum au curs și cuvintele și poveștile însoțitoare. Dar dacă vreți să știți cu ce ne-am învrednicit, aflați că am avut parte de 7 (șapte) asocieri de brânzeturi Delaco și vinuri Caii de la Letea din gamele Volumul 1 (vinuri pentru retail) și Volumul 2 (vinuri pentru HoReCa).

Ce am degustat la Brânzeturi cum se cuVin #41

Iată ce am degustat:

1. Aligote vol 1 + Aperifrais

2. Aligote vol 2 + Camembert

3. Sauvignon Blanc Fume vol 2 + Brie au bleu

4. Rose vol 1 + Cheddar

5. Rose vol 2 + Delaco branza pentru gratar

6. Feteasca Neagra vol 1 + Emmentaler

7. Quintessence rezerva vol 2 + Grana Padano

Ar ieși un roman dacă ar fi să vă povestesc despre fiecare vin, brânză și asociere în parte, așa că, de această dată, vă las doar să visați la înlănțuirea senzuală de gusturi și arome. 


Vă povestesc, însă, despre asocierea care mi-a furat inima și pe care am încununat-o drept regină a serii! Aplauze pentru asocierea #4: Rose vol 1 + Cheddar!

Un asamblaj armonios de Merlot, Pinot Noir și Syrah, rose-ul Caii de la Letea vol 1 a fost printre preferatele serii și, ca să vedeți că nu suntem chiar pifani, unul din vinurile răsfățate ale concursurilor internaționale. La o primă privire am descoperit o culoare plăcută, atractivă: somon sau „a patra foaie de ceapă”. 

Sursa foto: Daniel Botea

Ce i-a plăcut ochiului a încântat și nasul și limba: notele florale delicate (floare de cireș și floare de bujor) și aromele fructate (căpșuni și zmeură) îl fac plăcut de consumat și ușor de înțeles. Fiind un vin versatil, el se asociază cu o varietate de gusturi, dulci / sărate, de la frigărui de creveți la bucăți de ananas.

Până încercăm aceste combinații, noi am avut parte la degustare de o asociere la fel de interesantă, rose-ul fiind completat de un excepțional Cheddar de la Delaco. Deși Cheddar-ul ne este prieten vechi și l-am tot degustat în diverse forme (Irish Cheddar, British Cheddar) și în diferite asocieri (cu Cabernet Franc, Șarbă baricată, Chardonnay, Rose sau Fetească Neagră), de data aceasta am avut parte de o surpriză. Pe surse am aflat că acest sortiment, Castello® Extra Mature Cheddar, ar fi printre cele mai bune brânzeturi tip Cheddar din comerț. Și papilele noastre gustative au confirmat! De la prima bucată am observat cu plăcere că este o brânză extra maturată mai crocantă, mai sfărâmicioasă, cu cristale de sare similare altei regine a brânzeturilor, Grana Padano.

Sursa foto: Daniel Botea

Gustul bogat, îndrăzneț, intens al Cheddar-ului (4/6 pe scara intensității) și aroma dulce-fructată puternică s-au dezvăluit și mai bine în asociere cu vinul sec, dar aromat. Caracterizându-le succint, într-un cuvânt, vinul a fost delicat, brânza a fost surprinzătoare, iar asocierea echilibrată.

Ce am mâncat la Brânzeturi cum se cuVin #41

Bem, râdem și glumim, dar la 7 vinuri se cam simțea nevoie de ceva mai consistent în stomac, să fim siguri că nu trece licoarea prin noi ca prin brânză și ni se urcă la cap. Colegul Daniel ne-a organizat exemplar, astfel încât am dat comanda de mâncare în avans și am primit bucatele în pauza stabilită între vinurile rose și cele roșii.

Cei de la Ribs House au un meniu destul de mare și foarte ofertant, astfel că de fiecare dată am putut comanda altceva, pentru a proba cât mai multe din preparatele lor gustoase. De data aceasta am ales un delicios parmachef de pui, iar Daniel m-a surprins în acțiune. 

Sursa foto: Daniel Botea

Ce am învățat la Brânzeturi cum se cuVin #41

Cu 7 asocieri pe masă, era clar că degustarea avea să fie una plină de informații, așa că mi-am ascuțit penița și mi-am notat lucrurile care mi s-au părut cele interesante. Vă împărtășesc și vouă un lucru util, despre cum să puteți diferenția vinurile autentice de cele contrafăcute!

Sursa foto: Daniel Botea

Caii de la Letea e o podgorie cu blazon, atât la figurat, cât și la propriu. Sticlele lor poartă încrustat blazonul (sigla) podgoriei, dând o notă de eleganță, dar și de siguranță (sunt foarte ușor de recunoscut vinurile contrafăcute, care nu au acest semn distinctiv pe sticlă).

Și încă ceva, dacă tot vorbim de sticle, cele pentru vinurile albe sunt mai pretențioase decât cele care se folosesc în mod obișnuit. Pentru a proteja vinul, sunt făcute din sticlă brună, rezistentă la razele ultraviolete.

Cu speranța că v-am trezit curiozitatea cu privire la brânzeturile și vinurile pe care le-am degustat, vă urez poftă mare și noroc!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu