29 martie 2023

Gust nobil de Ziua Basarabiei: degustare vinuri Château Vartely

Vreo 675 km și cam 9-10 ore (optimist vorbind) despart Craiova de Chișinău, dar uite că, an de an, pe 27 martie, sărbătorim împreună Ziua Unirii Basarabiei cu România. Dar, dincolo de numere, marcăm momentul cu zâmbete. Ne adunăm laolaltă, ca într-un banc cu olteni isteți și moldoveni veseli, de fapt ... români și români de peste Prut. Ne alintăm care în perfectul simplu, care în dulșili grai, ne înfruptăm cu povești captivante și stropim toate discuțiile cu licori moldovenești. De data aceasta, de Ziua Basarabiei ne-am împrietenit cu opt vinuri nobile de la Château Vartely. Descoperiți-le și voi citind acest articol în continuare!

Sursă foto: Ion Mihăescu - IM Media imagine & film

Degustare de vinuri Château Vartely la Craiova


Duminică, 26 martie, sărbătorim Ziua Basarabiei cu vinuri de peste Prut de la Chateau Vartely și cu bloggeriță-somelier din Republica Moldova. Locația este Crama 91, la Bacolux Craiovița Hotel & Events Craiova, la prânz.” Cam așa a sunat strângerea pe care a dat-o șeful de trib al blogoltenilor, colegul Daniel Botea, ca să anunțe ce ni se pregătea.

Tot el ne-a pus în vedere să venim la degustare cu pix și agendă, pentru luat notițe, iar eu, copil cuminte fiind, m-am conformat. Habar n-aveam că o să rămân de multe ori cu ochii mari, gura căscată și urechile ciulite la toate poveștile pe care Svetlana Matvievici (orheianca.eu), somelier Château Vartely, ni le-a spus cu farmecul – și debitul – vorbei moldovenești. De luat notițe am cam uitat, ce-i drept; dar informația o mai găsesc pe net, savoarea amintirilor depănate de Svetlana și a poveștilor împărtășite, mai greu de redat.

Sursă foto: Ion Mihăescu - IM Media imagine & film

Conexiunea dintre cramă și somelier a început înainte să știe că se vor cunoaște, Svetlana copilărind pe dealurile de deasupra Orheiului pe care acum se întinde domeniul Château Vartely. Nu mă mir că povestește cu pasiunea localnicului îndrăgostit de locul de baștină. Parcă m-am auzit pe mine povestind despre „acasă” la tururile ghidate prin Craiova pe care le țin și am înțeles de unde vine energia pentru licărul din ochii ei.

Sursă foto: Ion Mihăescu - IM Media imagine & film


Despre Crama Château Vartely


Dealurile acestea erau cele pe care, niște secole mai înainte, s-ar fi ridicat Cetatea Orhei a lui Ștefan cel Mare. Secuii însărcinați să apere zona, având tabără chiar pe această înălțime, ar fi numit-o simplu: Várhely = „loc al cetăţii” (vár + hely = cetate + loc), ajuns ulterior Vartely. C-așa-i omul, superficial (de mine e vorba, eu sunt omul): mereu am crezut, din cauza accentului circumflex, că Château Vartely este o denumire franțuzească, pe care am și citit-o ca atare, cu accent pe ultima silabă (cum îi spun străinii lui Brâncuși Brancusi). Noroc cu explicațiile Svetlanei, că am îndreptat o nedreptate lingvistică și fonetică!

Sursă foto: Ion Mihăescu - IM Media imagine & film

Revenind în timpuri moderne, în 2004 a fost fondată compania Château Vartely, iar 4 ani mai târziu a apărut Complexul Turistic. Dotat cu toate necesitățile pentru oaspeți, acesta include în prezent 2 spații pentru evenimente, 3 vile de 4 stele cu 40 de locuri capacitate de cazare, restaurant etc. Minunat felul în care se dezvoltă turismul oenologic în Republica Moldova – deja am în plan o escapadă în acest sens, în care să descopăr zona și să mă bucur de vinuri de calitate.

Dacă tot am pomenit de ele, să trec și la subiectul principal al degustării la care am participat: vinurile nobile de la Château Vartely! 

Sursă foto: Ion Mihăescu - IM Media imagine & film

Vinurile sunt produse din struguri recoltați de pe cele 550 ha de vii situate în zona Codrului și cea a Bugeacului. Peste 4,5 milioane de sticle sunt îmbuteliate anual, acestea mergând în procent destul de mare la export (cel mai mult în România). Fiind, deci, publicul țintă, vă povestesc despre cele cu care am făcut cunoștință la degustare: 8 vinuri (6 seci, 1 demisec și 1 desert) din 5 game diferite, fiecare cu personalitatea sa.

Gama Totem


Cea mai numeros reprezentată la degustarea noastră a fost gama Totem, din care am savurat un vin alb Viorica sec (cel mai parfumat soi din Republica Moldova, pentru care Château Vartely este lider la export), un rose sec din Fetească Neagră (din “roada” lui 2021, un vin destul de gastronomic) și un vin roșu Rară Neagră sec (sau o Băbească, așa cum îl știm noi, un vin gastronomic, echilibrat). Așa cum puteți concluziona, gama include doar soiuri autohtone, care reflectă în mod autentic spiritul și armonia locului.


Mai mult, eticheta gamei Totem este considerată cea mai creativă etichetă de vin din Republica Moldova, ea integrând un concept modern creat de tineri moldoveni. Scanând un cod QR, curioșii se pot folosi de realitatea augmentată pentru a afla povestea vinului de la un “duh” prietenos.

Gama Cameo


Când vine vorba de apariții memorabile, chiar dacă de scurtă durată, ale unor personalități într-o producție artistică (cinematografică, teatrală), se folosește acest termen: rol cameo. Pentru mine au fost memorabile, dar nu pe termen scurt, vinurile din gama Cameo a Château Vartely degustate: un Saperavi (preferatul serii) și un Sauvignon Blanc Late Harvest (un vin alb desert cu note exotice) - ambele au mers mână în mână cu desertul ales de mine – o delicioasă amandină!


Revin pentru o secundă la Saperavi, un vin cu care m-am împrietenit pe parcurs, dar pe care, probabil, am avut nevoie de timp să îl înțeleg. Dacă, de-a lungul timpului, l-am intuit în Negrul nostru de Drăgășani sau l-am descoperit în cupaje, alături de Rară Neagră și Merlot, abia pe finalul anului trecut, în forma lui originală, georgiană din Georgia, l-am gustat în monosepaj și l-am înțeles mai bine. De atunci îl caut, îl găsesc și, iată, surpriză!, îl și prefer, așa cum este cazul acestui Saperavi de la Château Vartely, grație aromelor sale fructate, de coacaze roșii și pere coapte.


Fun fact: în Republica Moldova este cea mai mare pepinieră de Saperavi, moldovenii chiar dându-le înapoi georgienilor butași pentru replantat!

Gama Inspiro


Rose-ul preferat al serii, obținut din Muscat de Hamburg – un soi aromat, foarte dulce, pe care doar Château Vartely îl mai cultivă, face parte din gama Inspiro. Lansat în pandemie, este un vin demisec de savurat – fix așa cum am făcut și noi!

Gama Individo


Din această gamă am degustat un cupaj de Rară Neagra și Fetească Neagră, două soiuri familiare, combinate selectiv pentru a scoate la iveală individualitatea și personalitatea fiecăruia. 


L-am asociat unui turnuleț de pui (un rulou din piept de pui umplut) cu sos de brânză de Ibănești și trufe, servit cu orez și praz. O nouă dovadă culinară că cei de la Crama 91, gazda noastră și pentru acest eveniment, s-au specializat pe preparate tradiționale reinterpretate, aduse în modernitate.

Gama Taraboste


Am lăsat, așa cum se face, ce e mai … aristocratic la final! Vinurile exclusive din gama Taraboste sunt un omagiu adus strămoșilor și îndeletnicirii lor – veche de milenii – de creștere a viței de vie. Numele, folosit de romani pentru a-i desemna pe membrii aristocrației dacice, ilustrează perfect caracterul nobil al vinurilor din această gamă.

Sursă foto: Ion Mihăescu - IM Media imagine & film

Până să ajungem, însă, să degustăm cupajul fin baricat de Cabernet Sauvignon (70%) și Merlot (30%), ne-am oprit să admirăm ambalajul! Svetlana ne-a adus showstopper-ul și cartea de vizită a celor de la Château Vartely – un Taraboste în sticlă de 3 litri, în cutie de lemn. Atât ca prezentare, cât și ca gust, este un vin sărbătoare, cu care toată lumea a vrut să se fotografieze.

Sursă foto: Ion Mihăescu - IM Media imagine & film

Însă eu, vorba folkistului meu preferat, rămân consecvent lângă prietenii mei, așa că, la poza de grup, am îmbrățișat un Saperavi. 

Sursă foto: Ion Mihăescu - IM Media imagine & film

Și-am și plecat cu el acasă, la propriul meu château. 😉

Sursă foto: Ion Mihăescu - IM Media imagine & film


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu