05 decembrie 2023

Expoziția Brâncuși de la Timișoara – incursiune în lumea genialității sculpturale

Pe final de noiembrie 2023, împreună cu gașca de bloggeri olteni, am mers să vizitez expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale” de la Muzeul Național de Artă Timișoara. Capitala Banatului, anul acesta și Capitală Culturală Europeană, s-a dovedit o gazdă bună pentru operele și memoria unuia dintre cei mai cunoscuți și apreciați artiști universali din toate timpurile. Pentru această întâlnire de excepție avem a mulțumi Art Encounters Timișoara, echipă ce face o treabă de excepție în a pune reflectoarele pe ideea de artă și a o reda și integra comunității.

Despre Brâncuși vorbesc des spre foarte des la tururile de oraș pe care le țin la Craiova Guided Tours. Operele sale de la Muzeul de Artă Craiova și Centrul Brâncuși dedicat lui, celebru prin Oul lui Brâncuși, atrag curiozitatea turiștilor străini și mișcă ceva în cei români. 


E de înțeles. Deși l-am urmărit pe Brâncuși de la Hobița la Târgu Jiu, Craiova, București, Paris sau Londra, parcă aici, acum, văzând atât de multe dintre lucrările lui laolaltă, recunosc că am simțit acel fior de recunoaștere a genialității sculpturale.


Vizita la Expoziția Brâncuși s-a dovedit a fi o incursiune fascinantă în universul artistic al sculptorului. În cadrul expoziției curatoriate de Doina Lemny, parcursul artistic brâncușian este relevat în diverse etape ale sale prin peste 100 de lucrări împrumutate de la Centre Pompidou din Paris, Tate din Londra, Fundația Guggenheim, Muzeul Național de Artă al României, Muzeul de Artă Craiova și colecții particulare.


Pe durata traseului expozițional am navigat printre Rugăciuni, Suplicii, Danaide, Muze, Torsuri, Pești și Păsări în zbor captivant puse în valoare prin excelenta alegere a decorului discret și a jocului subtil de lumini. 


M-am bucurat să văd aici, bine puse în valoare, perfect integrate totului, atât de familiare mie, cele patru opere brâncușiene din patrimoniul Muzeului de Artă din Craiova. Parcă le-am văzut cu alți ochi așezate în context.



Am apreciat mult reușita de excepție de a aduce în fața publicului opere ce nu ne-au mângâiat niciodată ochii, ascunse fiind în colecții private.


Dar preferata (dacă am voie să am una) rămâne Pasărea în văzduh, punct central al expoziției, emanând forță și eleganță.


Cum spuneam, de-a lungul anilor l-am urmat pe Brâncuși prin mai multe țări europene, dar întâlnirea cu toate aceste capodopere reunite în România, la Timișoara, a reprezentat o experiență memorabilă, pe care v-o recomand cu căldură! 


O stare de pace și de împlinire să văd atât de mult Brâncuși la un loc, acasă, exact așa cum și-a dorit! O experiență artistică cu adevărat transcendentală! ✨  Bucurați-vă de ea până pe 28 ianuarie 2024!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu