Cred că am mai zis-o de multe ori pe blog (dacă nu, cine mă cunoaște siguuur știe): eu sunt o persoană foarte logică. Trebuie să existe o cauză ca să existe un efect, trebuie să existe un motiv care să ne dirijeze înspre a face o acțiune, iar totul să fie trasat în linii clare, stricte, vopsite, dacă s-ar putea, doar în alb și negru. Dar înăbuș control freak-ul din mine și accept că lumea e mult mai complicată și unele acțiuni mult mai inexplicabile decât îmi place mie să recunosc. Și că există motive, planuri și aranjamente mai presus de puterea mea de înțelegere rațională.
Acum, că am făcut intro-ul, să trec și la ce mă roade. Am două plăceri vinovate de pe micul ecran, și anume cele două show-uri muzicale X Factor și Vocea României. La Voce m-am uitat și sezonul trecut, mi-a plăcut și am continuat. La X Factor -ca mai toată lumea, cred - am început să mă uit începând cu această ediție, în mare din cauza schimbărilor aduse juriului. Se mai dau rateuri în ambele tabere, se mai îndreaptă cu o glumă sau cu o voce de excepție. Ceea ce s-a întins pe cerebelul meu ca o mâncărime care nu poate fi scărpinată este, însă, inexplicabilitatea (nu căutați cuvântul în dex, oricum nu cred că există) cu care sunt luate anumite decizii, neînțelegere care pornește, de fapt, din lipsa unei transparențe în transmiterea mecanismelor și regulilor pe care se bazează emisiunile. Ca să fiu mai concretă, sunt convinsă că jurații ambelor emisiuni știu foarte bine ce și de ce au de făcut, dar pentru marele public (nepriceput) unele decizii sunt aberante tocmai din cauză că nu există niște reguli pe care să poată să le înțeleagă. Propun să despicăm firul și mai mult și să o luăm pe rând.
Juriul X Factor (sursă foto: dcnews.ro) |
X Factor
Într-adevăr, am găsit pe internet un regulament general al emisiunii, care, deși în teorie aruncă lumină asupra unor lucruri, ridică semne de întrebare asupra altora. Bun, concurenții trebuie să aibă peste 16. Bun, pot fi atât soliști, cât și artiști care cântă cu o trupă. Rău, de ce se întâmplă cazuri ca acesta --> la gala live de duminica trecută, juriul a decis să elimine o doamnă extrem de talentată în favoarea unei trupe de puțulici puberi, pe motiv (dat de domnul Dan Bittman) că doamna are o vârstă și a văzut cum e să cânte și acum ar fi momentul să îi lase și pe ei. Să mă facă cineva să înțeleg cum de s-a luat această decizie în condițiile în care Station 4 va fi boy band când voi fi eu tractoristă. Să încep să mă pregătesc, deci. Cei patru n-au voce, nu sunt legați / sudați, n-au chimie, par complet diferiți unul de celălalt, la care se adaugă sentimentul că-s de pe altă planetă, ca să nu mai zic că sunt aaabsolut penibili în aspect, mișcare și apariție scenică. Doamna, pe cealaltă parte, - și nu zic eu că deborda de factorul X, whatever that means - a cântat bine, a arătat bine, s-a mișcat decent. Și revin, atunci, la limita de vârstă. Nu a fost prima dată când au fost eliminați concurenți după acest criteriu. De ce, atunci, nu punem în formularul de înscriere și o limită superioară de vârstă? Mă aplec și asupra motivului legat de experiența muzicală a doamnei, care pare a fi un impediment. Apoi să tăiem frumos în formularul cu pricina acea libertate referitoare la cariera muzicală anterioară a concurenților. Sau mai bine, haideți să spunem din start - știu că nu se poate, ar strica tot șoul - ce model căutăm, ce înseamnă factorul X. Să spună acolo, cinstit și pentru toată lumea, că trebuie să fii frumos după X standarde, că poți lua notele de pe portativ (și să fugi cu ele), că o poți face pe Delia să mârâie / miorlăie, că poți să-ți gâjâi vocea dacă ai de gând să cânți rockerisme, să ridici frumos din sprânceană etc. Să trecem stereotipurile cu liniuță. Și apoi să îi mulțumim cerului pentru un concurent ca talentatul Ioan Mann, care a reușit să spargă barierele.
Juriul Vocea României (sursă foto: tvmania.ro) |
Vocea României
La show-ul de pe ProTV am mai puține obiecții, în mare pentru că sunt subiectivă (îmi place infinit mai mult și mi se pare mult mai profesionist), dar acelea care sunt se leagă exact de același regulament (sau mai bine zis de lipsa lui). Aici nu am reușit să găsesc un regulament pe net, nici măcar pe cel de anul trecut, ca la X Factor, care să mă facă să înțeleg anumite aspecte. Nu am înțeles încă, de exemplu, câtă experiență muzicală poate să (nu) aibă un concurent ca să fie admis. Mă întreb, deci, de ce acceptă voci mai mult sau mai puțin versate la preselecții dacă nu se întoarce nimeni cu scaunul pe motiv că nu au ce să îi învețe. În glumă, bineînțeles, propun schimbarea titlului emisiunii din Vocea României în Învățăcelul Muzical al României. Sau nici măcar al României, dacă te uiți la numărul mare de concurenți străini. Dar poate e un punct în regulament și pentru asta...
Pai fara regulament au mai multa libertate de miscare. Si subiectivism inclus :)
RăspundețiȘtergereAi de la mine si o nominalizare, dar si o leapsa de sezon.
RăspundețiȘtergereTe bagi la leapsa sau la un comentariu?
intrebare: de la ce varsta se poate inscrie un cetatean la Vocea Romaniei?
RăspundețiȘtergereInca o intrebare: Ce varsta trebuie sa aiba un cetatean pentru a participa la Vocea Romaniei?
RăspundețiȘtergereDraga, ei au mai multa experienta muzicala decat tine ! (ma refer la X-Factor) nu crezi? Mie,una,mi-au placut aceea trupa ! cum se miscau,cum aratau ! Deci te rog controleaza-te pentru ca nu toti au aceleasi gusturi ca si tine :)
RăspundețiȘtergerecateodata te indoiesti daca tin cont de experienta lor muzicala sau de alte aspecte, mai comerciale. cat despre gusturi, desi a generalizat, din cate am inteles eu, si-a prezentat propria opinie la urma urmei.
ȘtergerePersonal nu apreciez foarte mult Vocea Romaniei.
RăspundețiȘtergereCred ca varianta UK este cea mai tare din lume.
Nu vreau sa para lipsa de respect :D
Multumesc pentru comentariu. Nu e lipsa de respect, doar ca subiectul articolului meu e altul fata de al tau. :D
Ștergerelucrurile sunt cam asa - valabil pentru ambele showuri si inclusiv Roamnii au talent sau altele... (si nu ca as fi cine stie ce paranoic, dar chiar asa este - de aceea comentez ca anonim): la inceput, si uneori si pe parcurs, juriul face selectia. Desi la preselectii sunt ff multi care iau "DA", intre preselectii si galele live sau semifinale se taie masiv, uneroi fara explicatii, si raman doar unul, maxim 2-3 concurenti mai buni pe langa altii mai slabi. Concurentii cei slabi nu sunt afoni astfel incat marea parte a publicului nu percepe, dar totusi percepe ca concurentul cutare ar fi mai bun. Si chiar daca publicul nu percepe care e ala bun, sunt invatati cu cine sa voteze creand niste simpatii in jurul lui, avand numai cuvinte pozitive pentru el, in timp ce pentru ceilalti desi par laudati, nu se creeaza aceleasi simpatii. Castigatorul ni se transmite subliminal, iar publicul voteaza de cele mai multe ori asa cum vrea organizatorul. In fazele post-preselectii sunt eliminati atat cei care ar putea fi un pericol pentru favoritul organizatorilor, cat si cei care nu sunt de acord cu anumite propuneri contractuale ale organizatorilor (clauze prin care concurentul respectiv si toate drepturile de autor devin practic proprietatea si marfa organizatorului). cel care devine favoritul organizatorului trebuie sa fie bun astfel incat organizatorul sa poata sa ii vanda concertele pe bani multi, si fara pretentii, sa accepte sa devina marfa organizatorului, sa accepte sa-si incaseze banii din premiu chiar si dupa 5 ani de la incheierea concursului, chiar daca atunci cand va incasa el banii 100k euro nu vor mai avea valoarea de acum, etc. Ati observat ca sunt putini cei care castiga un astfel de concurs iar apoi continua sa aiba o ascensiune demna? Spre exemplu cazul Bendeac: are in continuare contract cu Intact ceea ce nu-i permite sa apara altundeva, insa Intactul l-a aruncat la groapa de gunoi a trustului. Asa si cu acesti castigatori sau chiar finalisti si semifinalisti de show-uri de talente. Practic toate activitatile lor vor fi filtrate de trust: evenimente, aparitii TV, incasari din concerte, drepturi de autor, incasari din vanzari de discuri, si multe altele. Trustul ii promoveaza ce ii promoveaza fara a investi in ei, insa daca nu aduc profit, sunt aruncati la groapa de gunoi fara drept de a-si cauta succesul in alta parte.... poti avea in continuare evenimente si sa ramai pe sticla doar daca ai fost suficient de destept sa iti impui regulile iar trustul sa le accepte pentru ca tu esti intr-adevar bun si are nevoie de tine, SAU daca accepti sa te vinzi pe mai putin de 100 euro pe eveniment, in timp ce trustul incaseaza peste 1000, ori sa apari la emisiuni in cadrul trustului pe zero lei si zero bani. Dar daca pana si Bendeac a patit-o si a semnat legat la ochi, cum poate sa se impuna un tanar dornic de afirmare cu prilejul unui astfel de concurs?
RăspundețiȘtergere