17 septembrie 2021

Cu bocceluta prin Malaga – Muzeele (2)

Aho, aho, copii și frați, stați pe blog și nu plecați, că am reușit să m-adun și să public un nou articol din seria despre Malaga, cel despre muzeele dedicate vieții și civilizației malaguene. Poate mai puțin cunoscute decât cele cu temă artistică (cu nume sonore precum Picasso sau Thyssen), aceste mici colțuri fermecător de autentice au fost adevăratul câștig cultural al excursiei mele andaluze. Astăzi vizităm virtual împreună Muzeul Sticlei și Cristalului, Muzeul Artelor și Tradițiilor Populare și Muzeul Vinului din Malaga!


Muzeul Sticlei și Cristalului din Malaga

Am ajuns aici în urma unei recomandări primite pe Facebook și mă aplaud că am ales să includ și vizita la Muzeul Sticlei pe lista mea de de lucruri de văzut! Ajungând la adresa indicată de Google Maps am descoperit un conac de secol XVIII, atent restaurat, în interiorul căruia am explorat istoria umanității prin intermediul sticlei.








În ciuda numelui, înăuntru nu este doar o expoziție dedicată strict cristalului, ci am găsit un adevărat muzeu de arte decorative. Acesta include, pe lângă exponatele evidente, o bogată operă picturală, mobilier și obiecte decorative care corespund fidel fiecărei perioade istorice pe care o reprezintă.










Vizitele sunt mereu ghidate, iar ghidul a fost genul acela de om care sfințește locul și pe care l-ai lua acasă, de cât de frumos vorbește. 


Încă de la intrare, auzind că sunt româncă, a insistat să-mi arate singura piesă a unui artist român din colecția din circa 3.000 de bucăți de sticlă din diferite perioade. E vorba de o lucrare a lui Mihai Țopescu, o operă din sticlă de culoare roșu-aprins cu aplicații argintii, datând din 1980 (habar n-aveam atunci că urma să văd o expoziție Mihai Țopescu la Muzeul de Artă din Craiova – Paradis în dislocare, 2021).

Fie că sunteți iubitori de sticlă și cristal sau nu, colecția (privată! a) muzeului este extraordinară și sunt sigură că vă va plăcea. Piese deosebite, vitralii rafinate, decor aparte și un tur cu ghid excelent, care aduce plus-valoare vizitei! Nu-l ratați!


Muzeul Artelor și Tradițiilor Populare Unicaja din Malaga

Un alt muzeu privat, găzduit de o superbă clădire istorică de secol XVII - Mesón de la Victoria, pune vizitatorul față în față cu patrimoniul etnografic al orașului și provinciei.

N-am cum să nu menționez aici arhitectura specifică zonei, regăsită și la Muzeul Sticlei: casă tip conac pe două niveluri, cu un superbă curte interioară străjuită de colonade, în care se întrepătrund influențe atât maure, cât și italiene. O splendoare!





Expoziția include obiecte legate de obiceiuri tradiționale, printre care se remarcă figurine Barros Malagueños, ceramică, piese textile, obiecte metalice, aurărie, piese de cult, artă tipografică șa. Fiecare sală este dedicată altui meșteșug, de la prelucrarea metalului la pescuit, brutărie, prelucrarea uleiului, facerea vinului, tipografie, munci agricole sau olărit.





De asemenea, sunt reprezentate și obiceiuri populare sau aspecte ale vieții cotidiene.


Deși unele meșteșuguri sunt similare celor de pe la noi, a fost distractiv să încerc să-mi dau seama la ce folosesc diferite obiecte și instrumente expuse în muzeu, cum ar fi presa de ulei sau pompa contra incendiilor. 


O altă experiență de top, autentică, din care am înțeles mai multe despre viața în Malaga!


Muzeul Vinului din Malaga

Posibil ca motivul principal pentru care am ținut morțiș să ajung și aici a fost că biletul de intrare includea și degustarea a 2 vinuri locale. Posibil, nu zic cert, dar sunt șanse mari! Mai puțin fascinant ca cele doua muzee ante-menționate in articol, dar tot o mică oază de fericire pentru pasionații de istoria licorii bahice!


Muzeul Vinului din Malaga, și el găzduit tot într-o clădire de secol XVIII renovată (Palatul Biedmas), te transportă în timp până la începuturile tradiției vinăritului din zonă, undeva în secolul XIX. 

Pe lângă admirarea colecțiilor de etichete de sticle de vin, afișe și timbre publicitare pentru vin, tăblii de butoaie, instrumente specifice și alte asemenea, poți face și un „tur” prin geografia podgoriilor și istoria producției de vin din regiune. 









O șansă bună să afli mai multe despre vinuri cu denumire de origine protejată (D.O.P.): vinurile dulci în mod natural cu D.O.P. Málaga și vinurile albe, rose și roșii cu D.O.P. Sierras de Malaga. (La degustare am avut un vin roșu baricat - cupaj de Cabernet Sauvignon & Syrah cu D.O.P. Sierras de Malaga și un vin alb desert - Moscatel cu D.O.P. Malaga.)

 



Mulțumesc că ați citit până aici și sper că v-a plăcut și cel de-al doilea articol despre Malaga! Sunt convinsă că mai sunt muuuulte de vizitat, așa că, dacă aveți recomandări, nu ezitați să le lăsați în comentarii. Până atunci, vă las cu linkurile de la întreaga serie de articole dedicate unuia dintre orașele mele favorite din Spania!

 

Seria Cu bocceluța prin Malaga:

1. Cu bocceluța prin Malaga – Intro

2. Cu bocceluța prin Malaga – Fortificațiile islamice

3. Cu bocceluța prin Malaga – Muzeele (1)

4. Cu bocceluța prin Malaga – Muzeele (2)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu