18 ianuarie 2023

Festin cu brânză și vin: brânzeturi poloneze și vinuri Domeniile Sâmburești (2)

Trăiască prietenia între popoare! România și Polonia au o lungă istorie de relații diplomatice bune, iar Craiova a fost, de-a lungul anilor, refugiu și casă pentru mulți polonezi. Și ce mod mai bun de a marca această istorie comună și prietenie decât prin schimburi interculturale? Cu gașca de bloggeri olteni am făcut un astfel de schimb cultural de excepție sâmbătă, 14 ianuarie, când noi am turnat în pahare cultură românească de viță de vie de la Domeniile Sâmburești, iar prietenii noștri de la Centrul de Limbă și Cultură Poloneză Craiova au pus pe farfurii cultură poloneză de producere a brânzeturilor. Despre ce a fost vorba aflați citind articolul în continuare!

Sursă foto: Daniel Botea

Pe Magda Filary, lect. dr. și coordonator al Centrului de Limbă și Cultură Poloneză din Craiova, prietenă cu ștate vechi a bloggerilor olteni, o știu de mult. Am mai participat de câteva ori la evenimente derulate la Centrul pe care-l păstorește, am mers la diverse conferințe și evenimente prin Craiova împreună. În 2019 am ținut un tur ghidat al Casei Nicolae Romanescu (Casa Universitarilor) pentru soldații polonezii din Craiova, și tot în acel an, în ianuarie, participam la o degustare de vinuri românești de la Domeniile Sâmburești și de brânzeturi poloneze la Centru.


Abia anul acesta, când am ajuns iar în Polonia și am văzut că (tot) nu știu să pronunț bine numele localităților pe care le-am vizitat, m-am hotărât să mă înscriu la cursurile de limbă polonă pe care le organizează anual – gratuit – la Centrul de Limbă și Cultură Poloneză din Craiova


Alături de Magda, colegii de la cursuri și membrii Contingentului Militar Polonez staționați în Craiova, am petrecut înaintea Sărbătorilor o seară foarte plăcută prin alt gen de schimb intercultural: rugăciune, colinde, tradiții de Crăciun, delicii culinare române și poloneze.


Sâmbăta trecută am marcat iar bunele relații româno-polone în compania colegilor mei bloggeri și a membrilor Contingentului Militar Polonez, cu ocazia unei noi degustări de brânzeturi delicioase poloneze și vinuri de calitate de la Domeniile Sâmburești. Poftă bună și noroc! Dobry apetyt i na zdrowie


Așa cum ne-am obișnuit deja, colegii Daniel Botea și Narcis și Lenu Neagoe ne-au fost ghizi prin lumea fascinantă a gusturilor și aromelor, dar și prin regulile și tehnicalitățile producției și degustării de vinuri și brânzeturi.


Pe “ordinea de zi” a degustării s-au aflat următoarele asocieri

1. Sauvignon Blanc + Podlaski

Podlaski, o brânză mai moale, delicată, ușor acrișoară, s-a potrivit de minune cu aciditatea și nuanțele vegetale ale unui Sauvignon foarte plăcut.


2. Chardonnay + Kurpiowski

Asocierea mea favorită a inclus regele vinurilor albe, Chardonnay-ul, și o brânză tip emmentaler, Kurpiowski, cu o aromă puternică de nucă și gust dulceag. Cele două au făcut casă bună și au stârnit rumoare în sală, iar pe mine m-au cucerit definitiv!


3. Feteasca Neagra + Golka

O altă asociere foarte apreciată a fost cea dintre o Fetească Neagră baricată, cu notele ei caracteristice de prună uscată afumată, și Gołka, o brânză afumată sărata similară oscypek (alt tip de brânză poloneză celebră și foarte populară, cu care am făcut cunoștință la degustarea organizată la Centrul Polonez în 2019). Afumat la afumat a tras, iar rezultatul în inimi și în minte ne-a rămas!


4. Cabernet Sauvignon + Polish Bleu

Ultima asociere a inclus o brânză cu mucegai alb și albastru (Hai, Craiova!), spectaculoasă prin iuțeală, aroma de ciuperci și gustul sărat, care a dominat puțin Cabernet Sauvignon-ul delicat din 2018.


Ca niște profesioniști degustători amatori ce suntem, n-am uitat de hidratare și, după fiecare vin gustat, am „clătit palatul” cu apă AQUA Carpatica. Regula ar fi aceasta: cantitatea de apă pe care e indicat să o bem să fie aceeași ca și cantitatea de vin consumată. Desigur, acesta este doar unul din ponturile pe care le aflăm la degustări de la colegii noștri inițiați, dar nu putem să ne dezvăluim chiar toate secretele o dată, nu? :D

Cu speranța că v-am trezit curiozitatea cu privire la brânzeturile și vinurile pe care le-am degustat, vă urez poftă mare și noroc!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu