Trop, trop, pe parchet, pe asfalt, în timpan, tropăiturile rinocerilor se apropie. Mai e o azvârlitură de băț până miercuri, 2 iulie, când Rinocerii (Rhinocéros) lui Eugène Ionesco vin, aduși ca de un căpăstru invizibil de regizorul american Robert Wilson, pe scena Teatrului Național "Marin Sorescu" din Craiova. În caz că sunteți consumator de teatru sau simplu curios și vreți să înțelegeți de ce să nu ratați evenimentul cultural al anului 2014 în Craiova, mai jos am încercat să dau câteva informații care mă țin pe mine cu curiozitatea întinsă la maxim.
Ilustrând binecunoscutul teatru al absurdului, piesa lui Ionesco poate fi citită în o mie și unul de feluri, căpătând de fiecare dată un sens diferit. Transformarea în rinoceri a tuturor locuitorilor unui orășel din Franța, mai puțin a lui Berenger, pune pe masă teme incomode, încă actuale, precum alienarea și depersonalizarea omului între oameni sau conformismul ideologic. Piesa a fost jucată în teatre încă din 1960, la un an după ce a fost publicată, din distribuțiile diferitelor puneri în scenă făcând parte, de-a lungul anilor, actori precum Laurence Olivier (Berenger), Maggie Smith (Daisy) și Benedict Cumberbatch (Berenger).
Pe 2, 3 și 4 iulie călcă în pantofii lor Valentin Mihali, Claudiu Bleonț, Valer Dellakeza, Natașa Raab și restul actorilor Naționalului craiovean.
Pe 2, 3 și 4 iulie călcă în pantofii lor Valentin Mihali, Claudiu Bleonț, Valer Dellakeza, Natașa Raab și restul actorilor Naționalului craiovean.
Ionesco vs Wilson
Contemporani mai bine de o jumătate de veac, Ionesco și Wilson s-au cunoscut, s-au admirat și, la 20 de ani de la moartea primului, Wilson îl omagiază. Ionesco spunea despre Robert Wilson că acesta l-a depășit pe Samuel Beckett pentru că "tăcerea lui Wilson este o tăcere care vorbește". În ce fel se joacă Wilson cu tăcerea, vom vedea aplicat pe piesa lui Eugène Ionesco.
Robert Wilson
Personalitate complexă, Robert Wilson este un om care a experimentat cu succes, pe parcursul celor peste 50 de carieră, domenii precum regia, dramaturgia, coreografia, pictura și sculptura. Deși lista premiilor și distincțiilor primite este imensă, voi lăsa aici doar o nominalizare la Pulitzer și un Leu de Aur la Bienala de la Veneția. După ce a regizat producții importante pe scene de renume din toată lumea ("Madama Butterfly" la Teatrul Balșoi din Moscova, "Inelul Nibelungilor" la Teatrul Chatelet din Paris și opere la Scala din Milano și Opera Garnier din Paris), Wilson și-a îndreptat atenția spre micul, dar fascinantul Teatru din Craiova, loc cu tradiție pentru spectacolele sale. Festivalurile Shakespeare din 2008 și 2012 au fost gazdele spectacolelor sale „Femeia
mării”, de H. Ibsen, respectiv „Sonetele lui Shakespeare”, de „Berliner
Ensemble”, Berlin.
Rinocerii lui Wilson
Citind despre stilul lui Wilson, dar și despre colaboratorii de renume cu care s-a înconjurat în crearea acestui spectacol, mă aștept la un rezultat neconvențional, care să împingă granițele teatrului până spre sau dincolo de absurdul ionescian. Aștept sunete și tăceri, aștept lumini și întuneric, aștept text și muzică, alb și negru, stil auster, timp și spațiu dilatate. Și, cel mai important, mă aștept să-mi depășească așteptările.
Fiți la curent cu ultimele informații despre piesă urmărind pagina de Facebook Robert Wilson la Craiova. Biletele pentru
spectacole se găsesc la agenția Teatrului Național Marin Sorescu și online, prin rețeaua Eventim.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu