29 octombrie 2013

Dragi anumiti parinti, sunteti prosti

Mai deunăzi am dat întâmplător peste niște articole haioase (le-am căutat, dar nu le mai găsesc) în care niște mămici bloggerițe povesteau ce sfaturi primesc ele de la babele de pe stradă / din parc / de oriunde atunci când ies cu copiii la plimbare. De la "Pune-i căciulița în cap că e prea frig" până la "Scoate-i căciulița din cap că e prea cald" și de la superstiția de a nu tăia unghiile nou născutului, să nu-i fugă norocul, până la cea de a-i pune copilului nebotezat un cuțitaș sub pernă, să-l apere de duhuri rele, le-am citit pe toate și m-am amuzat copios. Le-am dat dreptate mămicilor respective când spuneau că nimeni nu îi vrea binele copilului mai mult decât părinții și că aceștia știu ce e cel mai bine pentru copilul lor (asta până la vârsta la care copilul începe să creadă că știe sau chiar știe el însuși ce e mai bine pentru sine). Și am crezut asta până când m-am uitat pe geam și am constatat cu stupoare că unii părinți - iertat să-mi fie că o zic așa pe șleau - sunt chiar proști. Acum să vă explic ce mă face pe mine, persoană care abia rezistă 5 minute în preajma unui borac, să mă revolt în acest fel.

În spatele blocului în care locuiesc, delimitat de toate blocurile din cvartal, există un spațiu liber. În copilăria mea, acest spațiu a reprezentat terenul de joacă al copiilor din blocul meu și din blocurile înconjurătoare, dar la câtă pruncime se aduna acolo, ziceai că reunește de fapt jumătate de cartier. După ce au ieșit din uz leagănele și tiribombele (mamă, ce leagăne și tiribombe erau, dintr-alea bune, de pe vremuri!), cea mai mare parte a spațiului s-a transformat în teren de fotbal, rațele și vânătorii și alte jocuri ale copilăriei care necesitau mult loc de desfășurare. Cu timpul, copiii au mai crescut, n-au mai ieșit la joacă, vecinii au început să parcheze mașinile pe teren și, acum câțiva ani, municipalitatea a nivelat și asfaltat totul, transformând locul de joacă în parcare. Acum, copiii de atunci au ajuns adulți, și-au întemeiat familii și au făcut copii la rândul lor. Mirajul trecutului, însă, îi face să îi scoată sau să îi trimită la joacă pe același loc în care s-au jucat și ei, mici fiind. În parcare!
La joacă în parcare
Zi de zi, puștii mai măricei vin să bată mingea între mașini. Zi de zi mă uit pe geam și văd, exact la intrarea în parcare, cum mame și bunici își scot la aer copiii mici, care în cărucior, care pe triciclete, care abia ridicați în două picioare, copii mici și foarte mici, cu viteze reduse de reacție. Mi se face părul măciucă atunci când văd mașinile virând - unele cu oarecare viteză - să intre în parcare și frânând cu scârțâit de roți ca să nu ia câte un borac între roți. Ba unele mame sunt atât de proaste încât vin la tine la mașină și te fac ca pe albia de porci, în loc să-și ia copiii și să-și miște dosurile umflate 300 de metri mai hacana, în părculeț, acolo unde nu circulă nicio mașină. 

Căci da, nu mai avem locul de joacă dintre blocuri, dar fix la un minut de mers pe jos de blocurile noastre se găsește așa-numitul părculeț din Rovine / părculeț de la Poștă. În părculeț s-au făcut mai multe lucrări în ultima perioadă și, deși nu sunt neapărat fana asfaltării a tot ce-i natural în țara asta, râul, ramul, mi se pare locul perfect să-ți scoți copilul la joacă, pentru că:
- are spații largi, asfaltate, în care nu pot intra mașinile, în care copiii tăi pot bate mingea, alerga etc cât vor fără să-i deranjeze nimeni;
- are un spațiu de joacă special amenajat și recent împrejmuit pentru cei mai mititei;
- are băncuțe (de curând și un foișor, dar încă nu m-am edificat în privința scopului lui) pe care poți sta să spargi semințe și să supraveghezi boracul;
- are, de câteva zile, și niște binevenite țâșnitori de apă;
- mai are și câteva spații verzi, dar acolo e posibil să fie locul folosit drept WC pentru câinii (de stradă sau de apartament) din cartier, deci mai bine nu-ți lăsa copiii să se joace pe acolo.
Băncuțe și spații verzi în părculeț
Părculețul din Rovine - spații asfaltate în care nu au acces mașinile
Spațiu de joacă amenajat și împrejmuit
Țâșnitori cu apă potabilă
Înțeleg că mulți n-au fost de acord cu transformarea locului de joacă în parcare (deși unii din ei își parchează fără remușcare mașina acolo seară de seară). Înțeleg și sunt complet de acord că, în lumea nebună în care trăim, unii părinți nu au timp să iasă la joacă sau să meargă în părculeț cu cei mici, așa că preferă să-i trimită în fața/spatele blocului, unde îi pot supraveghea de pe fereastră. Dar dacă aceștia nu înțeleg că o parcare este un loc din care intră/ies aproape la minut mașini, că nu este un spațiu potrivit pentru cei mici și, mai mult decât atât, că cei mici își riscă viața jucându-se acolo, atunci dragi anumiți părinți, m-ați convins, sunteți proști!


5 comentarii:

  1. Ioi, ce-mi place cum ai spus lucrurilor pe nume :D

    RăspundețiȘtergere
  2. Hai ma Dana ca nu e chiar asa. Mie unul imi place enorm ca sunt pustani pe-afara si ca nu stau toata ziua cu nasurile in calculatoare si jocuri pe tv. Indiferent de unde fac asta.
    Parcarea din spatele blocului nu e foarte circulata iar eu, ca si (sper) toti cilalti care parcheaza masini in aeasta parcare in mod regulat, am grija atuncic and vin acasa sa merg incet si sa fiu foarte atent. Pana la urma mai am 10 metri si ajung acasa, de ce sa ma grabesc? Si chiar daca nu ar fi copii prin parcare, de ce as veni cu viteza? Am devenit si noi batrani si uraciosi ca acei batrani uraciosi care au desfintat bancile din fata blocului cand eram copii noi pe motiv ca facem prea multa galagie si-i deranjam? Eram pur si simplu deprimat pana acum 3-4 ani cand au inceput sa apara in jurul blocului odraslele cu pricina, chiar ma intrebam, oare mai exista si copii normali care sa-si petreaca timpul liber AFARA? Sau se intalnesc doar pentru a-si impartasi unul altuia succesele de la FIFA sau counter strike?
    Pentru mine faptul ca se creaza iar o generatie "in spatele blocului" e exceptional si sper ca la un moment dat sa fac si eu parte din acesti parinti prosti care sa-si poata scoate copilul afara sa se joace nu sa-l tin inchis in casa in fata monitorului sau televizorului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Luci, si mie imi place ca-s pustani pe-afara. In parculet, in parc, in curti, in gradini, pe terenuri de sport - nu in PARCARE! Niciunde in articol n-am zis ca ar fi mai bine sa stea in casa la tv sau calculator, ci am pledat pt joaca in spatii amenajate sau cat de cat sigure. Nu am zis nici ca m-ar deranja galagia, nu am zis nici ca pe unii i-ar deranja urmele de artex de pe masini si nu am ridicat alte posibile obiectii, pur si simplu subiectul articolului meu a fost altul. Deci tu n-ai fi un parinte prost daca ti-ai scoate copilul la joaca afara, in loc sa-l tii in casa, ai fi unul prost daca l-ai plimba in parcare, in loc sa-l duci prin parc, la aer (mai) curat si la loc mai sigur.
      Poate de la nivelul solului nu se vede ca de la geamul meu, dar cam toti vecinii (inclusiv tu, de multe ori :P ) intra/ies din parcare cu suficienta viteza cat sa se intample o tragedie daca un copil nu fuge la timp din fata masinii. Ba chiar asta seara a intrat un taxi in parcare si era sa dea peste niste copii supravegheati de mame si bunici (ei in mijlocul drumului, exact cum intri de pe strada in parcare, ele pe trotuar). Reactia mamelor? - Mergi, domne, mai incet, ca dai peste copii! Imi pare rau ca nu suntem pe aceeasi lungime de unda, dar eu raman la parerea ca acesti anumiti parinti care isi scot copiii la joaca in parcare (mai ales in contextul in care parculetul e la 1 minut de mers pe jos distanta) sunt prosti si le doresc sa-i fereasca Al de Sus de tragedii!

      Ștergere
  3. Se vede ca ai uitat de unde ai plecat si ca probabil nu ai copii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu siguranta nu am copii si stiu perfect unde ma jucam cand eram mica - in locul de joaca si in curte, nu in parcare.

      Ștergere